Elsparkcyklar i flock utanför centralen.
Elsparkcyklar i flock utanför centralen. Bild: Sanna Tedeborg

KLART: Antalet elsparkcyklar ska minskas drastiskt

Trafiknämnden beslutade på torsdagen att antalet elsparkcyklar ska minska kraftigt i vår. Socialdemokraterna fick med sig Vänsterpartiet och Miljöpartiet om att minska antalet fordon till 4 000.
– Jag tycker det är ett dåligt beslut. Detta är en lösning på ett problem som inte finns, säger trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

ANNONS
|

Trafikkontorets förslag var att sätta ett maxtak på 8 000 under perioden april till november i år. Under den följande lågsäsongen, december till mars 2023, skulle taket vara 6 000.

Men trafikkontorets förslaget röstades ned. Istället var det Socialdemokraternas yrkande, om att minska antalet elsparkcyklar till 4 000, som vann. Även MP och V ställde sig till slut bakom S-yrkandet som därmed fick majoritet med fem röster mot fyra.

– Nu ger vi bolagen en chans utifrån det nya maxtaket att skärpa sig. Blir det ordning och reda i sommar kanske det blir fler nästa år, under förutsättning att det blir förbättringar, säger trafiknämndens ledamot Blerta Hoti (S).

ANNONS

Utan reglering fortsätter ökningen

Toppnoteringen när det gäller elsparkcyklarna kom i augusti förra året. Då fanns det någonstans mellan 9 000 och 9 500 elsparkcyklar i Göteborg. Under samma period året innan fanns det 6 000 fordon. Utan reglering visar prognoser att antalet skulle fortsätta att öka till så många som 15 500 i år.

Peter Lintin-Wold är ledamot i trafiknämnden för Liberalerna.

– Vi tycker det är jätteolyckligt. Grundproblemet har inte varit antalet cyklar utan hur cyklarna hanteras och hur reglerna efterlevs. Och då handlar det om tydligare parkeringszoner, begränsade hastigheter och liknande. Det har inte varit oproblematisk med elsparkcyklarna men det sköts ju mycket bättre nu och det finns en ambition från branschen att komma till rätta med detta, säger han.

Just 8 000 menar trafikkontoret är det ”optimala” antalet. Då finns det fortfarande tillräckligt många cyklar för att tjänsten ska ha en hög nytta för användarna, samtidigt som de negativa effekterna minimeras.

Frågan var uppe på trafiknämnden redan i februari. Men då blev det återremiss eftersom Socialdemokraterna ville få mer information från tjänstemännen om hur det går med det andra uppdragen att reglera och styra upp situationen.

Sedan förra sommaren har trafiknämnden beslutat om 18 olika uppdrag, kopplade till elsparkcyklarna. Det har till exempel handlat om parkeringar, hastighetsbegränsningar och när på dygnet fordonen kan användas.

ANNONS

Att så hårt reglera elsparkcyklarna var något som Miljöpartiet helst hade sluppit. MP ville egentligen att tjänstemännens förslag om 8 000 elsparkcyklar skulle gå igenom. Men eftersom det förslaget föll stod beslutet sedan mellan att rösta för ett maxtak på 4 000 elsparkcyklar, mot Demokraternas yrkande att inte sätta ett maxtak. Miljöpartiets Karin Pleijel menar att utan någon reglering riskerar Göteborg att få upp mot 16 000 elsparkcyklar i sommar. Då var det bättre att rösta med S, enligt henne.

– Vi har hela tiden velat ha ett maxtak även om vi tycker att det som S föreslog var ett ett alldeles för lågt tal.

Upphandling valdes bort

Bedömningen är att begränsningen kan ske med hjälp av ordningslagen. En annan metod hade varit att göra en upphandling, som till exempel Stockholm har gjort. Men det bedömer trafikkontoret är en osäker väg, bland annat på grund av att upphandlingar ofta överklagas. Därför vill tjänstemännen avvakta och se hur upphandlingen i Stockholm går innan något sådant genomförs här.

En begränsning för antalet aktörer införs också. Bara de som redan är verksamma i Göteborg kommer att få ställa ut elsparkcyklar på stadens gator inför årets säsong. Men tjänstemännen på trafikkontoret flaggar för att det kan skärpas inför säsongen 2023.

ANNONS

Utöver de 4 000 elsparkcyklarna kan ytterligare 400 tillåtas till en ny aktör, som inte är etablerade på Göteborgsmarknaden. Eftersom tillståndsperioden inleds redan 1 april är det oklart om någon ny aktör kommer att finnas på plats redan i april eller kan komma senare under säsongen.

Hade allianspartierna gjort gemensam sak med MP och V och röstat på tjänstemännens förslag hade partierna haft majoritet för ett maxtak på 8 000 elsparkcyklar. Men nämndens ordförande Toni Orsulic (M) ville inte rösta för något som innebär att politikerna ska behöva välja ut vilka aktörer som tillåts på en marknad.

– Att sitta och bestämma hur stor andel av marknaden som olika företag ska få ha... Det blir väldigt konstigt om politiker och tjänstemän ska bestämma det. Som att jag ska gå in och reglera hur många bilar Volvo får tillverka.

Toni Orsulic menar dessutom att problemet har varit hur elsparkcyklarna hanteras och parkeras, inte hur många cyklarna har varit. Och nu pågår ett antal initiativ, både från kommunen och branschen, för att komma till rätta med missbruk och felparkeringar, till exempel dedikerade parkeringsplatser.

– Det här är ett dåligt beslut. Det är inte antalet som är problemet. Detta är en lösning på ett problem som inte finns i Göteborg, säger han.

ANNONS

I Stockholm används ordningslagen för att sätta ett tak på högst 12 000 elsparkcyklar.

Köpenhamn har begränsat antalet till 3 200 genom att upphandla tjänsten.

I Paris finns det tillstånd för 15 000 elsparkcyklar. Där måste också fordonen parkeras på särskilt anvisade platser.

LÄS MER:Politikerna oense om maxgräns för elsparkcyklar i Göteborg

LÄS MER:Regeringens parkeringsförbud sågas av elsparksföretagen

LÄS MER:Elsparkcyklar förhindrar snöröjning: "Enorm samhällskostnad”

LÄS MER:Inget av elsparkcykelföretagen godkändes i senaste kontrollen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS