Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Så här såg invigningen av julstaden ut vid Götaplatsen 2014. Bild: Anders Hofgren

Julstaden delvis inställd i Göteborg

Julstaden Göteborg brukar invigas med pompa och ståt. Men i år har delar av julsatsningen bantats bort. Det blir det ingen julbelysning av fasaderna på Götaplatsen, Gustav Adolfs torg eller i Bältespännarparken. Och eftersom Götaplatsen ändå inte ska lysas upp skippar Göteborg & co invigningsceremonin helt.
– Klart det är en fråga om ekonomi, säger bolagets presschef Stefan Gadd.

Det börjar lacka mot jul och det börjar märkas – inte minst i stadsbilden. Men den som sett fram emot en julstad i alla sin prakt kommer sannolikt känna viss besvikelse. För julstaden har bantats.

Förra året projicerades ett ljusspel med barnboksfigurerna Pettson och Findus på Konstmuseets fasad vid Götaplatsen i samband med att Julstaden Göteborg invigdes. Ett fackeltåg ledde upp till Götaplatsen och det bjöds också på en eldshow.

I år kommer varken detta ljusspel eller de på Gustav Adolfs torg respektive Bältespännarparken återkomma. Bakgrunden är att medfinansieringen som staden fått från fastighetsägare och näringsidkare till stora delar successivt försvunnit.

– Nu har flera fastighetsägare valt att göra permanenta ljussättningar av sina egna byggnader i stället, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & co.

LÄS MER: Pettson och Findus i interaktivt ljusspel på Götaplatsen

En bild tagen när Julstaden invigdes 2012. Bild: Jessica Bentsen

Kostat två miljoner

Eftersom Götaplatsen inte kommer lysas upp blir det inte heller någon invigningsceremoni i övrigt.

Kan man inte ha en annan sorts invigning?

– Det hade man väl kunnat ha, nu har man valt att göra så här, säger Stefan Gadd, och påpekar att fackeltåget bara ägt rum en gång.

Det har kostat Göteborg & co cirka två miljoner kronor att sätta upp och ta ner ljusinstallationerna på de tre samlingsplatserna. Förra året flyttades pengar från Kulturkalaset till Julstaden just för detta ändamål, säger Stefan Gadd.

– Klart det är en fråga om ekonomi. Ljusinstallationerna var en ganska tung bit rent ekonomiskt. Det funkade så länge andra var med och betalade, men nu måste vi bestämma oss – ska vi fortsätta eller använda pengarna till att marknadsföra hela julstaden, frågar Stefan Gadd retoriskt.

Ny turistsäsong

I år kommer Göteborg & co alltså göra mindre själv och i stället fokusera på PR för andra utförare. Det handlar bland annat om olika marknader, den sjungande julgranen och kyrkokonserter. Göteborg & co kommer dock belysa ett fyrtiotal träd längs Avenyn samt ljussätta sex broar.

Målet är både att locka fler besökare utifrån och att få göteborgarna att stanna hemma.

– Det var ju därför man körde igång detta, för att få en ny turistsäsong i slutet av året, säger Stefan Gadd.

– Jag vågar inte säga exakt mellan vilka år, men under en tioårsperiod fördubblades övernattningarna på hotell under helgerna i december.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.