Det var i början av december som snön började falla över Göteborg. Enligt SMHI var det som mest snö den tredje december då 30 cm snödjup uppmättes på deras station i Kållered.
Snön gladde många men den skapade också en del problem och mycket av snön har inte forslats bort som planerat. Reaktionerna har därefter haglat in och kommunen blir nedringda av upprörda invånare som rasar över den bristfälliga plogningen.
– Det ringer konstant i telefon, säger Håkan Johansson, planeringschef på trafikkontoret på Göteborgs kommun och ansvarig för snöröjningen.
LÄS MER:Snön orsakar stora problem för dem som ska hämta dina sopor
Till GP har flera personer hört av sig och klagat på moddiga gator, oplogade cykel- och gångbanor och halkiga vägar.
– Folk kan ramla och skada sig och det borde vara en mycket högre kostnad för samhället än att ploga gatorna. Framförallt när vi är mitt i en pandemi, säger en läsare till GP.
LÄS MER:Plusgrader till veckan – men snön väntas ligga kvar
LÄS MER:Ökad risk för farliga istappar när vädret vänder i Göteborg
Kommunens kritik mot entreprenörerna
Enligt Håkan Johansson ska det omfattande snöfallet ha överraskat dem.
– Det första snöfallet såg inte ens SMHI i prognosen och det ställde till det oerhört. Det är inget försvar att det inte skötts men det ställde till det, säger Johansson.
Kommunen själva är mycket kritiska till hur snöröjningen har utförts.
– Den är inte utförd som vi önskat. Det finns betydligt mer att önska och frågan är under hantering. Baserat på mina egna erfarenheter av snö och vinter så borde det kunnat hanteras bättre, säger Johansson.
Gamla avtal
Det är externa aktörer som sköter snöröjningen, på uppdrag av Göteborgs stad. Enligt Johansson ska avtalen, som kommunen har med entreprenörerna, ha några år på nacken vilket har lett till problem.
– I vissa fall lever vi med gamla avtal och där finns vissa brister, säger Johansson som också berättar att nya avtal ska tecknas inför nästa säsong, då man hoppas kunna komma på rätsida med de problem som uppstått vid det här tillfället.
Han berättar också att man för diskussioner just nu med en entreprenör, där man ansett att deras arbete inte levt upp till avtalskraven som funnits mellan företaget och kommunen.
– Vi måste ha en ständig dialog. Problemet kan ligga hos oss som beställare, att vi inte varit tillräckligt tydliga med våra krav eller så kan det ligga på entreprenörerna. Vi är rörande överens om att resultatet inte är bra och de fokuserar nu på att kolla på vad som inte fungerat och vad vi tillsammans kan göra för att det ska bli bättre vid nästa snöfall, säger Johansson.