Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
På gånggator är det sex kilometer i timmen som gäller. Bild: Mia Pettersson
På gånggator är det sex kilometer i timmen som gäller. Bild: Mia Pettersson

Hundratals olyckor med elsparkcyklar – hastighet begränsas i Göteborg

Elsparkcykeln har intagit flera städer i Sverige, och entusiasmen för färdmedlet verkar vara minst sagt blandad. SVT har rapporterat att totalt 288 olyckor har inträffat i samband med åkning – varav ett dödsfall. Nu inför Voi, ett av bolagen bakom elsparkcyklarna, begränsningar efter påtryckningar från Trafikkontoret.

Redan för en dryg månad sedan införde elsparkcykelföretaget Voi hastighetsbegränsningar på flera gator i Göteborg.

– Det gäller Haga nygata, Kungsgatan, Korsgatan och Fredsgatan. Det är trafikkontoret som har bett oss att ha dom gatorna som slow speed zones, säger Erik Filén, PR-assistent på Voi.

Ska vara säkert för alla

Motiveringen bakom införandet av hastighetsbegränsningen lyder att man vill öka säkerheten för alla. Förare, fotgängare och övriga medtrafikanter. På de nämnda gatorna kan man inte åka snabbare än sex kilometer i timmen – när man i annat fall kan åka i upp till 20 kilometer i timmen. Begränsningen görs möjlig tack vare det nät som elsparkcyklarna är uppkopplade till.

– Sedan jobbar vi mycket med säkerheten i övrigt också. Vi kommer snart att införa en digitalt trafikskola. Vi kommer att belöna förare som gjort trafikskolan med gratis åktid, säger Erik Filén.

Han berättar att man fortsatt kommer jobba med så kallade "slow speed zones", det vill säga områden där det gäller begränsad hastighet. Ibland inför företaget också tillfälliga sådana – ett sådant exempel var under årets Gothenburg culture festival, då flera torg lades till på listan.

Dödsolycka

Det var den 28 maj i år som en 27-årig man från Helsingborg dog efter att ha krockat med en bil, då han åkte på en av Vois elsparkcyklar. I samband med olyckan höjde flera rösten om att färdmedlet borde förbjudas. En av dem var Hans Cassepierre, utredare vid Transportstyrelsen.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, sade han till GP då.

Transportstyrelsens presstjänst vill under tisdagen inte sätta GP i kontakt med Hans Cassepierre för ytterligare en kommentar.

Trafikkontoret i Göteborg berättar att man har uppmanat samtliga aktörer på Göteborgs elscootermarknad att införa hastighetsbegränsningar på berörda gånggator. Hittills är Voi den enda som infört det. De andra två aktörerna, Lime och Tier, är på gång.

– Senast jag pratade med dom för en vecka sedan hade dom det inte. Och de har inte gått ut med någonting sedan dess, säger Malin Månsson, specialist för cykelplanering i Göteborg, för Trafikkontoret.

Räknas som en cykel

Elsparkcykeln räknas som en cykel, berättar Malin Månsson. Men det finns en skillnad mellan elsparkcykel och vanlig cykel, enligt lagstiftning. Cyklar får nämligen inte ens framföras på gånggator, till skillnad från sin elektriska släkting.

– Jag tänker det vi kan göra är att skapa en så säker struktur som möjligt för att framföra en elsparkcykel. Och det är det vi jobbar med hela tiden. Sedan är det upp till företagen att se till att de uppfyller regler och att uppmuntra användare att använda dom på ett säkert sätt. Som sagt, det räknas som cykel och vi jobbar kontinuerligt med att öka trafiksäkerheten.

Trafikkontoret har också uppmanat företagen att införa zoner där man inte får parkera en elsparkcykel. Exempel på sådana områden är Trädgårdsföreningen, Centralstationen, Domkyrkan och på Göta Älvbron.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.