Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hisingsbrons stål nekas tillstånd - måste byta kaj

Den första av Hisingsbrons två tvärbalkar har anlänt till Göteborg. Men riktigt ända fram nådde inte stålleveransen. Fartyget Meri fick inte tillstånd att lägga till i Frihamnen.
– Vi kommer att lyckas med detta ändå men det är mer stress och vi får hitta andra lösningar, säger produktionschefen Peo Halvarsson.

Förseningar börjar bli ett genomgående tema för stålet till Hisingsbron. På grund av problem i produktionen tog det nio månader innan stålet blev leveransklart. Sedan stormade det på Biscayabukten vilket gjort att leveransen av den första tvärbalken fördröjdes med några veckor.

LÄS MER: Hisingsbrons 650 ton tunga tvärbalk på väg mot Göteborg

Nu har den 650 ton tunga stålbalken kommit till Göteborg. Tanken var att fartyget skulle lägga till vid Frihamnen. Men det gick inte. För att lägga till krävdes ett tillstånd från Transportstyrelsen. Under torsdagen arbetade Skanska-MTH, som bygger Hisingsbron, frenetiskt med att få fram tillståndet. Men under delar av torsdagen gick det inte att få tag på Transportstyrelsen, enligt trafikkontoret. Till slut fick man kontakt med rätt personer, som avslog kommunen och Skanskas begäran om att angöra kaj 113 i Frihamnen.

– De bedömer att det är en risk att det kommer bli en permanent kajanläggning men det är inte det som det här är frågan om.

Är inte det en märklig ståndpunkt med tanke på att det handlar om ett tillfälligt bygge?

– Ja. Precis. Det är fantastiskt att Göteborg har möjligheten att ta emot transporter på vattnet. Det är samhällsekonomiskt och med få mellantransporter. Har man faciliteter i staden ska man använda dem på bästa sätt tycker jag, säger Peo Halvarsson.

Det handlar om att det saknas ett så kallat ISPS-tillstånd (International Ship and Port facility Security). Ett sådant tillstånd har tidigare funnits för de två leveranser med sidospann som redan anlänt och som nu ligger upplagda i Frihamnen i väntan på att monteras på bron. Tillståndet löpte ut den sista oktober. Men projektet har handlat i tron att något nytt tillstånd inte behövde sökas eftersom tvärbalken inte ska lossas i hamn utan direkt i älven, på de förberedda betongstubbar som finns där.

– Vi trodde då, i vår enfald, att det inte behövdes något tillstånd. Man kan ju tycka vad man vill om reglerna men så är det.

Får flytta till Skandiahamnen

För att lösa situationen kommer en kaj ute i Skandiahamnen att användas istället. Men då måste allt material och all utrustning som fanns förberedd inne i Frihamnen fraktas dit. Mest huvudbry vållar de fyra lastfordon, multiwheelers, som ska flytta tvärbalken från fartyg till pylonerna i älven. De har en sammanlagd vikt på 150 ton.

– Vi har fått tag i en pråm som är stor nog för att ta ombord de här grejorna. Men pråmen måste balanseras. Och med alla sådana här stora grejor, det tar tid. Det är ingen actionsport precis.

LÄS MER: Ett skepp kommer lastat med spanskt stål till nya Hisingsbron

Projektet kommer nu arbeta natten mellan torsdag och fredag för att hinna med. Men den ursprungliga tidsplanen, att fartyget skulle passera genom Göta älvbron vid 09:00 på fredag, skrotas. Från och med fredag morgon och tre dygn framåt kommer sjöfarten på Göta älv att stängas av. Bedömningen är fortfarande att monteringen av tvärbalken kommer kunna genomföras på den tiden.

– Det är vår absoluta plan. Har vi tur kan det ske innan klockan tre på fredag eftermiddag. Men har det inte skett då blir det på lördag. Jag tror att lördagen är ett säkrare kort, säger Peo Halvarsson.

Efter att Meri lämnat av den första tvärbalken vänder fartyget söderut igen. Hon ska då hämta upp den sista tvärbalken i Spanien. Om allt flyter på kommer båda tvärbalkarna vara på plats om ett par veckor. Då kommer Hisingsbron för första gången se ut som just en bro.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.