Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Hisingsbrons första tvärbalk klarade nålsögat

Det skavde lite mot den gamla Göta älvbron och ett tag låg fartyget Meri stilla under broklaffen. Men sedan gled Meri igenom. På söndag väntar sedan ett ännu mer kritiskt moment.

I mörkret, strax efter klockan 07 på lördagsmorgonen, la Meri ut från kajen i Frihamnen. Tvärbalken ombord hade förberetts för att med lastfordon, så kallad multiwheelers, kunna placeras i älven. Det första kritiska momentet var just passagen genom Göta älvbron. Meri med last hade bara ett par decimeter till godo på vardera sida om fartyget.

LÄS MER: Hisingsbrons tvärbalk får grönt ljus

En timme senare, när dagen grytt, hissades broklaffen för Meri. Men när tvärbalken var på väg igenom smällde det till och fartyget stannade mitt under broklaffen. Det skapade viss oro hos Susanne Wiberg, projektledare för Hisingsbron på trafikkontoret, som följde arbetet från Bananpiren.

– Det lät som om de touchade något. Jag ser att båten står stilla nu. Jag vet inte riktigt vad som händer. Det är som sagt väldigt trångt.

Efter att fartyget justerat last och ballast kunde Meri fortsätta igenom. Tio minuter senare sänktes broklaffen och trafiken släpptes på.

– Den gick emot lite men det här är en båt som är duktig på att justera sig. Den har många propellrar och kan vrida och vända lite som den vill, säger Susanne Wiberg.

Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för arbetet med Hisingsbron. Bild: Olof Ohlsson

När Meri anlände till Göteborg saknades det tillstånd från Transportstyrelsen för att lägga till i Frihamnen. Det gjorde att projektet försenades en dag. Samtidigt är det en kamp mot klockan eftersom arbetet måste bli klart innan måndag. Då kommer sjöfarten på älven återupptas.

LÄS MER: Hisingsbrons 650 ton tunga tvärbalk på väg mot Göteborg

Susanne Wiberg menar att söndagens arbete är ett ännu mer kritiskt moment. Då ska den 650 ton tunga balken köras av från Meri och upp på de betongfundament som byggts i älven. Sedan sänks balken ner på betongen. Då måste den landa på millimetern rätt.

– Det är oroligare när hela balken ska av från båten och till betongen. Då vill det till att man verkligen har säkrat allt. I teorin ska det fungera smidigt men det är alltid nervöst när man inte gjort det än, säger hon.

När Meri blivit av med sin last blir det ytterligare en resa ner till spanska Bilbao där balkarna har tillverkats. Om runt tre veckor väntas fartyget komma tillbaka till Göteborg med Hisingsbron andra och sista tvärbalk.

– Då kommer tvärbalken till andra sidan och det blir precis samma procedur igen. Då får vi hoppas att vi lärt oss något av denna gången så att det går ännu bättre, säger Susanne Wiberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.