Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det finska fartyget Meri med Hisingsbrons ena tvärbalk ombord. Bild: Göteborgs stad

Hisingsbrons 650 ton tunga tvärbalk på väg mot Göteborg

Stormar på Biscayabukten har försenat leveransen. Men nu är Hisingsbrons enorma tvärbalk igenom Engelska kanalen. Mot slutet av veckan är fartyget här. Då stängs både Göta älv och Göta älvbron av.

Det finska fartyget Meri var på tisdagseftermiddagen utanför Amsterdam på väg längs den europeiska Nordsjökusten till Göteborg. Fartyget väntas anlända till Göteborg på torsdag morgon. På fredag ska sedan fartyget passera genom Göta älvbron. Det är ett precisionsarbetet eftersom öppningen i bron bara är några decimeter bredare än Meri, enligt Susanne Wiberg, trafikkontorets projektledare för byggnationen av Hisingsbron.

– Frågar man vår entreprenör är det inte svårt men det är väldigt små marginaler, bara 20 cm på varje sida om fartyget. Men skulle det hända något finns det även bogserbåtar med som en säkerhet.

LÄS MER: Ett skepp kommer lastat med spanskt stål till nya Hisingsbron

Kräver bra väder

När Meri passerar Göta älvbron för att ta sig upp till där Hisingsbron byggs stängs bron. Om allt går vägen blir avstängningen ungefär 15 minuter på fredag morgon. Däremot kommer älven vara helt avstängd för passerande sjötrafik under sammanlagt tre dygn. Passagen genom bron måste ske under goda väderförhållanden. Stark blåst eller dimma kan få projektet att skjutas fram.

Det spanska stålet till bron har tillverkats i Bilbao. Efter flera förseningar har nu två av sammanlagt fyra skeppslaster anlänt och lossats. Redan nu ligger 42 sidospann och väntar kaj, bredvid brobygget. Men när den första tvärbalken är levererad kommer den inte läggas på kaj utan direkt monteras på plats. Om allt går enligt plan kommer det att ske på lördag.

Bron växer fram

Om ungefär två och en halv vecka kommer den andra tvärbalken att levereras. Stålet innebär att bron kommer att börja växa ut över vattnet. När allt stål sedan är på plats kommer bron för första gången att se ut som just en bro.

Susanne Wiberg hoppas att arbetena inte kommer få allt för stora konsekvenser för trafiken över bron eller under den.

– Går allt som det är planerat kommer stoppet uppe på bron att vara ungefär en kvart. Det är vad det ska ta.

Om passagen genom Göta älvbron är det första precisionsmomentet så blir själva monteringen det andra. Tvärbalken ska rullas över från fartyget med så kallade multiwheelers, låga lastfordon som kan fördela stora vikter över många hjulaxlar. Men för att sammanfoga stålet till den 440 meter långa bron krävs millimeterprecision.

– Det är mycket små toleranser, säger Susanne Wiberg.

Här är tiderna för tvärbalken

Torsdag

Meri och den första tvärbalken väntas tidigt på morgonen på torsdag. Hon kommer ligga vid kajplats 113 i Frihamnen. Fyra multiwheelers körs ombord på fartyget.

Fredag

Fartyget lägger sig på plats ute i älven i väntan på Götaälvbron kan öppnas efter 09:00. Farleden stängs för all sjötrafik från klockan 08:00. Bron stängs av för samtliga trafikslag under hela broöppningen.

Lördag

Tvärbalken rullas över från Meri med multiwheelers. Det ska sedan placeras på brostöd nummer 16 norr om farleden.

Söndag

Fartyget passerar återigen genom Göta älvbron. Bron stängs för samtliga trafikslag under hela broöppningen. Sedan öppnas både bro och älv för trafik och Meri beger sig mot spanska Bilbao igen för att hämta den andra tvärbalken. Runt två veckor senare kommer hon tillbaka för den sista leveransen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.