Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/2

Hisingsbron måste bli klar till sommaren – annars kan den försenas ett år

De förseningar som Hisingsbron hittills dragits med har hittills rymts i tidsplanen. Men om inkopplingen av spårvagnsspåren inte sker nästa sommar kommer bron bli minst ett år försenad. En dominoeffekt blir då att Göta älvbron inte kan rivas.

Arbetet med stadens nya älvförbindelse har drabbats av flera förseningar. Först fick brobygget byta grundläggningsmetod. Sedan dröjde det spanska stålet. Senast hamnade Göteborgs stad på kollisionskurs med Skanska-MTH, som bygger bron.

LÄS MER: Här är Göteborgs största trafikförändringar under 2021

Spåren ska kopplas in

Förseningarna gör att det nu finns små marginaler kvar i tidsplanen. Fokus i brobygget ligger på nästa sommar. Då måste bron vara så pass klar att det går att koppla in spåren för spårvagnstrafiken. Det måste ske sommartid eftersom spårvagnstrafiken då glesas ut. Om inte så kommer brons färdigställande dröja minst i ytterligare ett år, enligt Christer Niland, avdelningschef stora projekt på Trafikkontoret.

– Det viktiga är att vi lyckas med konststycket att hålla tidsplanen så att spårstoppet kan genomföras nästa sommar. Det är den största risken, att vi får händelser som gör att vi inte kan genomföra spårstoppet. Vi kan bara göra det på sommaren när det är lägre trafik. Annars blir det minst ett års försening till.

Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret. Bild: Jonas Lindstedt
Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret. Bild: Jonas Lindstedt

Hur bedömer du chanserna att projektet kommer hinna bli klara i tid för sommaren?

– Jag tycker de är relativt goda ändå. Vi har en produktionsplan som Skanska följer där de ligger bra till och där det fortfarande finns några månaders luft fram till sommaren 2021.

Om Hisingsbron inte skulle hinna klart till sommaren 2021 så innebär det också att Göta älvbron inte kommer kunna rivas.

– Då måste den hållas vid liv och drivas ytterligare ett år till. Det är en av anledningarna att det kan bli kostsamt, säger Christer Niland.

Uppgörelse med Skanska MTH

GP har tidigare berättat om den uppgörelse mellan konsortiet Skanska MTH och Göteborgs stad som innebär att kommunen ska betala ytterligare 198 miljoner kronor. Uppgörelsen skedde under hot om att Skanska MTH skulle avbryta arbetet om staden inte mötte kraven på att betala ytterligare 345 miljoner till konsortiet för kostnader som uppkommit och som Skanska MTH menade att staden var ersättningsskyldiga för.

LÄS MER: Göteborg tvingas betala 200 miljoner efter bråket om Hisingsbron

På nästa trafiknämnd i december kommer frågan om var de extra pengarna ska tas från att hanteras. Politikerna kommer då ta ställning till frågan om att ta 100 miljoner kronor ur projektets riskreserv för att betala Skanska MTH. Resterande del av pengarna tas från andra reserver inom projektets budget, som inte kräver godkännande av politikerna.

Trafikkontoret har redan behövt tulla på riskreserven. När grundläggningsarbetet pågick tvingades man att byta metod och gå från massiva pålar till ihåliga, för att minska rörelserna i leran under älven. Därmed hade redan 58 av de 200 miljoner i riskreserven använts. Efter uttaget för att betala Skanska MTH kommer 42 miljoner att återstå.

LÄS MER: Segelbåt åkte igenom Hisingsbron trots förbud — reva i färgskiktet

Kan fortfarande klara budget

I våras gjordes en bedömning att Hisingsbron kommer dra över budget med 150 miljoner och kosta totalt 3,65 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Den prognosen utgick från att många komplicerade moment återstår och att det därmed finns risker för förseningar. Men om projektet skulle hinna klart till fönstret i sommar när spårstoppet sker är det inte säkert att bron kommer att överskrida budget, enligt Christer Niland.

Under en tid drog bygget stora åskådarskaror, när moment som att montera lyftspannet genomfördes. Det arbetet som genomförs nu på bron är inte lika lätt att lägga märke till.

– De spektakulära momenten är passerade nu förutom att vi ska montera pylontopparna inom kort. Men egentligen är projektet nu inne sin allra mest intressanta fas. Nu gör vi alla montage och installationsarbetet och ska köra en massa tester, som öppningar och stängningar för att godkänna anläggningen, säger Christer Niland.

LÄS MER: Så blir restiderna med nya förbindelsen över älven

LÄS MER: Brobygget har blivit en tittarsuccé för pensionärer

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.