Varje år sedan 1988 utser Hui Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, årets julklapp. Föremålet ska leva upp till tre kriterier:
- Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
- Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
- Produkten ska representera den tid vi lever i
Det tycker Emma Hernell, vd vid Hui, att det hemstickade plagget lever upp till.
– Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen, säger hon i ett pressmeddelande.
Populärt på Tiktok
Enligt Hui Research har hantverket stickning fått ett uppsving bland yngre, mycket tack vare sociala medier som exempelvis Tiktok där användare lägger upp videoklipp på sina stickningsalster. Det hemstickade plagget kan också bokstavligt talat värma mottagaren under en väntad kall vinter med höga elpriser.
– Det hemstickade plagget ger konsumenterna chansen att ge bort en unik, hemmagjord julklapp. Årets julklapp kommer i alla typer av former, storlekar och kostnadsnivåer vilket fångar det skiftande världsläget som 2022 präglats av, fortsätter Hernell i pressmeddelandet.
I fyra år har föreningarna Klimatklubben och Medveten Konsumtion presenterat ett alternativ till Hui Researchs årets julklapp. I år föll faktiskt valet på samma klapp.
– Ja, det var ju en slump och ett sammanträffande men det är kanske inte heller så konstigt att vi ser ungefär samma trender, säger Emma Hernell till TT.
Experten förvånad: Ville ge solceller
Trendexperten Stefan Nilsson säger till Aftonbladet att han är förvånad över Huis utnämning.
– Det är krig, det är miljö, det är ekonomi, det är väldigt mycket oroligheter där ute. Jag fastnade i mina tankar kring energifrågan , hade vi kunnat ge varandra solceller hade vi nog haft det under granen, men nu är det nog lite för stor, så jag landade i varma kläder, underställ hade jag som tankar och man kan säga att det här plagget också är en del i det, säger Stefan Nilsson.
1988 utsågs bakmaskinen som årets julklapp. 2020, året då coronapandemin bröt ut och många tillbringade tid i naturen, blev det stormköket. Förra året spådde Svensk Handel att det skulle bli allt vanligare att gå på konsert och fotbollsmatcher igen och årets julklapp blev evenemangsbiljetten.
LÄS OCKSÅ: Eventbolag ska köpa lyxlägenheter i Karlatornet för 129 miljoner kronor
LÄS OCKSÅ: Brakrekord för Gekås – sålde för 48 miljoner kronor på en dag
LÄS OCKSÅ: Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski efter krisen: ”Blir lönsamma nästa år”
Årets julklapp 1988-2022
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
2021 Evenemangsbiljetten
2022 Hemstickade plagget
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.