Hör Västtrafiks nya röst

ANNONS
|

Framöver kommer vi inte höra en Göteborgsklingande mansröst vid utropen i lokaltrafiken. Den nya rösten är kvinnlig, men den kommer inte vara mänsklig utan syntetiskoch denhar inte en dialekt med ursprung i Västsverige.

LÄS OCKSÅ:Resenärerna får välja nya hållplatsrösten

– Det här med dialekter är komplicerat.Personer som bor här i Göteborgtycker att Göteborgskan är den bästa dialektenmedan bosatta i Skaraborg tycker att deras dialektär finast. Vi försöker vara neutrala i den frågan eftersomdet viktigaste är parametrarna vi har satt upp, säger Lena Jovén, pressinformatör på Västtrafik.

Vad är viktigast i er mening?

– Att rösten hörs tydligt, att deninte har allt för mycket dialekt och att den fungerar i hela Västsverige. Vi är glada att så många ville vara med och rösta. Det blir bra med röst nummer tre.

ANNONS

Hör den nya rösten i klippet nedan. Texten fortsätter under inslaget.

Lättare med ändringar

Västtrafik lät kunderna rösta på tre olika alternativ. Drygt 18 000 personer var med och röstade om vilken av rösterna som skulle ta över utropen. Fyrtio procent av deltagarna röstade på det vinnande alternativet.Bytet innebär alltså att det blir en så kalladsyntetisk hållplatsröst.

LÄS OCKSÅ:Martin är rösten på spårvagnen

Det innebär att man utgår ifrån en röst som läser ett manus och sedan bearbetas den i ett datasystem. I det här systemet bryts rösten sedan ner och görs om till andra meningar.

– Det här systemet gör att vi kangöra snabbare förändringar. När man har en verklig person bakom röstentar det väldigt lång tid att göra förändringar när till exempelhållplatser tillkommer eller tas bort. Det blirlånga ledtider när en specifik person måste komma in och läsa in ändringar, förklararLena Jovén, pressinformatör på Västtrafik.

Hur stor skillnad blir det i praktiken?

– Med en syntetisk röst kan vigenomföra förändringarpå lite mindre än ett dygn. När vi använde äkta människor kunde det taflera månader att göra en liten uppdatering. Så det är en stor fördel.

Nästa steg är att omvandla den nya kvinnorösten till ett syntetiskt tal. Västtrafik kommer arbeta noggrant med den nya syntetiska rösten så att uttalet av hållplatserna inte blir fel. Arbetet att införa den nya rösten i kollektivtrafiken beräknas vara klart under hösten 2018.

ANNONS

Hur den nya rösten kommer tas emot av den breda massan som använder lokaltrafiken är oklart. I höstas träffade GP mannen bakom den nuvarande rösten och han berättade varför Västtrafik valdes honom till "den nya rösten" förrra gången.

– De tyckte att det lät "lagom tyket" och jag fick jobbet! sa Martin Krantz då.

Vid det senaste bytetbildades två Facebook-grupper. Den ena heter"Vi som hatar den nya spårvagnsrösten" och den andra gick ut på att ta reda på ifall rösten var en man eller kvinna. Det återstår att se vilka grupper som skapas när den nya robotkvinnan tar över till hösten 2018.

ANNONS