Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Här tar göteborgarna första turen med nya spårvagnen M33

Under torsdagen kunde resenärer för första gången resa med den nya spårvagnsmodellen M33 genom Göteborg. Längs linje 11 genomfördes tester av Västtrafiks system innan spårvagnen tas i trafik nästa vecka.
– Jag gillar att den är tystare, det är mycket mer behagligt, säger Noel Mårtensen, en av passagerarna.

Under torsdagen blev det smygpremiär när nya spårvagnsmodellen M33 gjorde sin första resa med resenärer genom Göteborg. Från Saltholmen till Bergsjön längs linje 11 fick de första göteborgarna chansen att känna på den nya vagnen som är den första av totalt 40 stycken som ska levereras kontinuerligt fram till år 2022.

– Det blir ett stort och nödvändigt lyft för spårvagnstrafiken i Göteborg, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

Han var själv med på resan genom stan för att bland annat se över hur tekniken fungerade.

– Det är primärt våra egna krav som vi säkerställer att den uppfyller. Den ägs fortfarande av Bombardier och går över i våran ägo först vid årsskiftet när vi ser att den klarar det den ska.

Gnisslet har varit häftigt debatterat

Kraven Västtrafik ställt på de nya vagnarna som köps in för närmare 1,4 miljarder kronor från Bombardier och tyska tillverkaren Kiepe Electric, är bland annat en god komfort och större ytor. Men en fråga har varit särskilt viktig enligt Peter Hermansson.

– En sak som varit häftigt debatterad är ju gnisslet på de gamla spårvagnarna. Det har varit en av de viktiga delarna och ett av kraven vi har haft på de nya. Vi ska slippa uppleva det och än så länge så verkar det gå bra.

Även passagerarna verkar hålla med. Simon Korsgaard och Noel Mårtensen åker båda spårvagn i princip varje dag och de upplever en stor skillnad.

– Det känns skönt. Det är mindre gungigt än de andra spårvagnarna och stolarna är mycket skönare, säger Simon Korsgaard.

Och ljudet är något som båda reagerade på, eller snarare frånvaron av det.

– Jag gillar att den är tystare, det är mycket mer behagligt, säger Noel Mårtensen.

LÄS MER: Här rullar Göteborgs nya spårvagnsmodell

Fler tester väntar

Spårvagnsmodellen M33 kommer i tio upplagor köra med tvåriktningsvagnar, de har alltså dörrar på båda sidor. Detta gör att vagnen inte behöver en vändslinga utan kan byta färdriktning direkt.

Vagnen har redan testkörts i 8 000 kilometer och kommer nu att köras ytterligare 20 000 kilometer med resenärer ombord, innan alla tester är klara. Enligt tekniska utvecklingsledaren Peter Merlund har alltifrån bromsar, acceleration och bullernivåer kontrollerats, både här och i Tyskland. Nu testas vagnen med Västtrafiks system.

– Äntligen har vi kommit till ett läge att vi kan sätta den i trafik. Det rullar som det ska, de sista systemen fick vi igång förra veckan. Nu testar vi sånt som skyltar och kodar in så att alla hållplatsutrop fungerar till exempel.

Jon Klarström och sonen Mio W Klarström passade på att testa den nya spårvagnen som ska vara speciellt anpassad för funktionshindrade och de med exempelvis barnvagn. Bild: Sanna Tedeborg
Jon Klarström och sonen Mio W Klarström passade på att testa den nya spårvagnen som ska vara speciellt anpassad för funktionshindrade och de med exempelvis barnvagn. Bild: Sanna Tedeborg

LÄS MER: Resor ombord på nya spårvagnen M33 försenade

Anpassat för funktionshindrade och barnvagnar

Den har också utformats med låggolv och större öppna ytor i vagnarna för att underlätta och skapa plats för både barnvagnar och rullstolar. Något som Jon och sonen Mio W Klarström åkte ut under torsdagen för att testa.

– Vi var mest nyfikna på hur rampen skulle låta och vi fipplade lite med knapparna först men det gick smidigt. Mycket bättre än M31 och M32:an, deras ramper är en efterhandskonstruktion som inte visat sig vara särskilt pålitlig, säger Jon Klarström.

De tycker det är synd att corona dragit ut på leveransen men ser nu fram emot att kunna resa mer med de nya vagnarna.

Pandemin påverkar ytterligare inköp

Coronapandemin har även haft en påverkan på resandet i stort. Efter att de 40 nya spårvagnarna levererats finns det möjlighet för Västtrafik att köpa in ytterligare 60 stycken, men enligt Peter Hermansson är det inte en helt okomplicerad fråga.

– Jag hoppas vi kan köpa in dem för det finns ett behov, men vi har ett tufft ekonomiskt läge, inte bara i Sverige och regionen utan också hos oss på Västtrafik. Man får se på resandeutvecklingen utifrån pandemin, det blir avgörande.

LÄS MER: Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar

Fakta: Modell M33

Längd: 33 meter

Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.

Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.

Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.

Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.

Källa: Göteborgs spårvägar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.