Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Socialdemokratiska kommunalråden Viktoria Tryggvadottir Rolka, Blerta Hoti, Jonas Attenius vill inte se en försäljning av GS Buss, för förarnas och kommunens skull. Bild: Anders Ylander
Socialdemokratiska kommunalråden Viktoria Tryggvadottir Rolka, Blerta Hoti, Jonas Attenius vill inte se en försäljning av GS Buss, för förarnas och kommunens skull. Bild: Anders Ylander

GS Buss ett steg närmare försäljning

Kommunstyrelsen vill sälja GS Buss och Trafikantservice. Alliansen är nöjda med att en verksamhet förenad med risker försvinner – Socialdemokraterna och de rödgröna är kritiska. Nu väntar ett avgörande i kommunfullmäktige.

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) är nöjd över att förslaget att sälja GS Buss och GS Trafikantservice gick igenom i kommunstyrelsen. Om kommunfullmäktige fattar samma beslut – vilket är troligt: samtliga allianspartier, Demokraterna och Sverigedemokraterna står bakom beslutet – kommer bolagen att läggas ut till försäljning.

– Att bedriva en bussverksamhet är inte kommunal kärnverksamhet, utan det finns många goda aktörer utanför kommunen som kan hantera det här.

Han ser det som förenat med en stor ekonomisk risk för kommunen att driva den här typen av bolag, eftersom det måste vinna upphandlingar för att ha någonting att göra. I dagsläget har bolaget ett avtal, som löper ut 2022.

Har förlorat konsekvent

– Bolaget har i dag väldigt svårt att konkurrera på marknaden. Man har varit med i olika anbudsförfarande de senare åren och man har konsekvent förlorat.

Därför gör alliansen bedömningen att det bästa för kommunen och skattebetalarnas pengar är att avyttra bolaget "på ett ansvarsfullt sätt".

– Vi vill inte hamna i den situation som Borås buss gjorde för ett antal år sedan då de blev utan uppdrag. Det lev väldigt kostsamt för kommunen, säger Axel Josefson.

Demokraterna gör samma bedömning.

S vill utveckla bolaget

– Vi ser inte att detta är en prioriterad verksamhet för kommunen att bedriva. Bolaget har heller inte varit särskilt framgångsrikt i upphandlingar och det är ett tecken på att annan regi kan vara mer framgångsrik för verksamheten, säger kommunalrådet Henrik Munck.

I fråga går en tydlig gräns mellan höger och vänster. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill alla behålla – och utveckla – GS Buss.

Jonas Attenius, kommunalråd (S) ser bussverksamheten som en viktig samhällsinfrastruktur som det är viktigt att ha rådighet över. Han hade gärna sett att kommunen verkade för att ta över linjebusstrafiken i staden, via ett avtal om direkttilldelning med Västra Götalandsregionen.

Daniel Bernmar, kommunalråd (V), pekar också på att bussförarnas villkor riskerar att försämras vid en eventuell försäljning.

– Ett byte av arbetsgivare innebär nästan alltid en försämring. Det är så det ser ut i den här branschen, tyvärr, säger han.

Fakta: GS Buss verksamhet

Västra Götalandsregionen är sedan 2011 huvudman för kollektivtrafiken.

Det innebär att GS Buss konkurrerar om uppdrag med andra bussbolag, i upphandlingar.

Sedan 2012 trafikerar GS Buss det som heter Trafikavtal Centrum.

Från och med hösten 2019 omfattar avtalet 65 bussar.

Avtalet löper ut 2022.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.