Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gröna tåget slog hastighetsrekord

SKÖVDE: Med minsta möjliga marginal satte Gröna tåget på onsdagseftermiddagen nytt rekord på svenska spår, 282 kilometer i timman. Blott en kilometer i timman snabbare än den gamla rekordet från förra året.

- Syftet med provkörningarna under tre veckor i sommar är inte primärt att slå nytt rekord utan att utveckla tekniken för nästa generations svenska snabbtåg, säger Evert Andersson, professor i järnvägsteknik vid KTH.

Under onsdagen gjordes ett tiotal körningar mellan Regumatorp, strax söder om Skövde, och Töreboda, i 220 till 282 kilometer i timman.
Provkörningarna med Gröna tåget inleddes förra året och avslutas nästa sommar. Föra sommaren utprovades en ny boggie med passiv radialstyrning av hjulaxlarna och i år testas en boggie med aktiv styrning av hjulaxlarna, en så kallade mekatronisk boggie.

- Med nya boggier kan vi minska slitaget på hjul och spår, säger Evert Andersson. Gröna tåget ska kunna köra i 250 kilometer i timman med lägre energiförbrukning än dagens snabbtåg i 200 kilometer i timman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.