- Syftet med provkörningarna under tre veckor i sommar är inte primärt att slå nytt rekord utan att utveckla tekniken för nästa generations svenska snabbtåg, säger Evert Andersson, professor i järnvägsteknik vid KTH.
Under onsdagen gjordes ett tiotal körningar mellan Regumatorp, strax söder om Skövde, och Töreboda, i 220 till 282 kilometer i timman.
Provkörningarna med Gröna tåget inleddes förra året och avslutas nästa sommar. Föra sommaren utprovades en ny boggie med passiv radialstyrning av hjulaxlarna och i år testas en boggie med aktiv styrning av hjulaxlarna, en så kallade mekatronisk boggie.
- Med nya boggier kan vi minska slitaget på hjul och spår, säger Evert Andersson. Gröna tåget ska kunna köra i 250 kilometer i timman med lägre energiförbrukning än dagens snabbtåg i 200 kilometer i timman.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.