GP:s tv-satsning lockar storpublik

Klimatdemonstration som lamslår trafiken i centrum, brand i Slottsskogshallen och Wilma Anderssons försvinnande. När GP direktsänder är det framförallt lokala händelser som göteborgarna vill se mer av.
– Det är jätteroligt att se att intresset varit så stort sedan vi drog i gång vår tv-satsning, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP.

ANNONS
|

Sedan september i år sänder Göteborgs-Posten mer direktsänd tv än någonsin. Den nystartade tv-redaktionen som omfattar sändningsproducenter, programledare, fotografer och tv-chef är ett steg i att möta läsarnas ökade efterfrågan av rörlig bild. Redaktionen är också en tv-hubb som gör sändningar tillsammans med Stampens andra lokala tidningar längs västkusten.

– Det här gör oss till en stark tv-aktör i hela Västsverige. Vi sänder från Halmstad i söder till Strömstad i norr. Vi har mycket mer rörligt material på vår sajt än tidigare och vi märker att fler tittar på våra klipp och sändningar, säger Louise Sandborg, chef för tv-redaktionen.

Sänder internationella nyheter

Med programledare i studio och reportrar ute på fält sänder GP lokala och rikstäckande nyheter, men också med en blick mot omvärlden tillsammans med tidningens utrikes- och ämnesreportrar.

ANNONS

Som exempel kan nämnas EU-toppmötet i Bryssel i oktober, de stora demonstrationerna i Barcelona och Volvos lansering av den första helelektriska bilen, i Los Angeles.

– Men framförallt fokuserar vi på att ge tittarna direktrapporteringar vid viktiga lokala nyhetshändelser – som vid översvämningarna i Kållered, branden vid Slottsskogshallen och klimatdemonstrationer i centrala Göteborg, säger Louise Sandborg.

Sändningsproducenterna Svante Larsson och Sofie Grabo på plats i kontrollrummet.
Sändningsproducenterna Svante Larsson och Sofie Grabo på plats i kontrollrummet. Bild: Mia Höglund

Fortsätter satsa på stormatcher

Förutom lokal breaking news fortsätter alla Stampens tidningar att storsatsa på direktsända stormatcher. Något som tittarna kommer att få ta ännu mer del av under nästkommande år.

– Göteborgs-Posten ska vara regionens självklara destination och då förväntar sig besökarna att rörlig bild är en naturlig del av innehållet. Det är jätteroligt att se att intresset varit så stort sedan vi drog i gång vår tv-satsning. Teamet i hubben gör tillsammans med alla reportrar på fältet ett imponerande arbete som allt fler nu upptäcker, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP.

Tittandet ökar

Sedan tv-hubben startade i september har tittningen på rörligt innehåll mer än fördubblats månadsvis, jämfört med 2018.

Sändningarna leds av programledarna Kristina Petersen och Karin Jansson, båda med tidigare bakgrund från public service.

– Det är väldigt roligt att vara en del av detta. Nu väntar ett spännande 2020 då vi kommer att direktsända allt från Göteborgsvarvet till Filmfestivalen och Way out west. Vi ska vara det självklara valet när göteborgarna vill hänga med i vad som händer i deras stad, säger Karin Jansson.

ANNONS
ANNONS