För likt. Snusföretaget Livington får inte döpa sitt snus till Monster bull.
För likt. Snusföretaget Livington får inte döpa sitt snus till Monster bull. Bild: TT

Göteborgskt snusföretag förlorade namnfajt med Red bull

Det lilla snusföretaget från Göteborg ville döpa sin nya produkt till Monster bull. Men det fick en känd energidrycksjätte att se rött.
– Vi tänkte inte ens på dem, säger snusföretagets delägare Dennis Andersson.

ANNONS
|

Göteborgsföretaget Livington tillverkar snus i en småländsk fabrik och saluför det samt vissa tillbehör via internet.

Nyligen planerade de att lansera ett nytt snusmärke: Monster bull. Efter att ha skickat in namnförslaget till patent- och registreringsverket, PRV, tog det dock stopp. Det österrikiska energidrycksföretaget Red bull tyckte att namnet var allt för likt deras.

– Vi hade ett bra namn, men de stora drakarna lyckades ta tillbaka det med sina jurister, säger Dennis Andersson, delägare i Livington.

Enligt honom tänkte de inte ens på Red bull när de valde namnet.

– Vi hade snarare en särskild bild för oss, vi hade tagit fram en speciell tjur som såg lite elak ut. Sedan råkade de tycka att det var likt deras varumärke.

ANNONS

Bara börja om

Du håller inte med om att det finns risk för förväxling?

– Om vi hade gjort energidryck kanske. Eller har du sett Red bull göra snus?

Så ni försöker inte dra fördel av deras renommé?

– Nej nej nej.

Eftersom Red bull inte tillverkar snus kom beslutet från PRV som en överraskning för Livington. Myndigheten menar att det ändå finns viktiga likheter, eftersom både snus och energidryck är stimulerande produkter som vänder sig till samma kundkrets och kan säljas på samma ställen.

– Det är bara att börja om från början. Det är ju tråkigt, men vad ska vi göra, säger Dennis Andersson.

Vad det kan bli för namn på snuset i stället vill han inte avslöja.

– Vi har ingenting klart än, säger han.

GP har sökt Red bull för en kommentar.

Gick bättre för Tiger king

Det är inte första gången ett litet företag från Göteborg går i klinch med Red bull. Som GP berättade i våras slapp dock energidryckstillverkaren Tiger king att kasta in handduken.

LÄS MER:Lilla göteborgska uppstickaren vann mot energidrycksjätten

Detta trots att Red bull hade erfarna affärsjurister på sin sida medan Tiger king representerades av juriststudenter.

– Det har varit mycket lärorikt. Red Bull är stora och har duktiga advokater. Men den som har rätt juridiskt vinner, sa Jennifer Abdulahad som tillsammans med Oliver Titikic drev målet för Tigerking AB:s räkning.

ANNONS

Red bull ansåg att Tiger kings logga var allt för lik deras och krävde ett skadestånd på 250 000 kronor. Därtill ville de att märket Tiger king skulle försvinna från marknaden samt att företaget förstörde eller ändrade sina befintliga förpackningar.

Men Red bull fick inget gehör alls. I stället dömdes de att ersätta Tiger king med nästan 180 000 kronor för rättegångskostnaderna.

ANNONS