Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arbetsmiljöverket kräver nu att en rad problem för spårvagnsförarna åtgärdas av arbetsgivaren. Bild: Tomas Ohlsson
Arbetsmiljöverket kräver nu att en rad problem för spårvagnsförarna åtgärdas av arbetsgivaren. Bild: Tomas Ohlsson

Göteborgs Spårvägar hotas med vite på 200 000 kronor

Spårvagnsförarna larmar till Arbetsmiljöverket – de måste köra mot rött och lägga om vissa växlar manuellt, med risk att bli påkörda av bilar. Nu kräver myndigheten att Göteborgs Spårvägar åtgärdar problemen, eller riskera att betala upp mot 200 000 kronor.

Det var i februari som skyddsombudet vid Kommunal hörde av sig till Arbetsmiljöverket gällande Göteborgs Spårvägar. Några veckor senare genomfördes en inspektion.

Nu har ärendet lett till att Arbetsmiljöverket kräver att Göteborgs Spårvägar genomför vissa åtgärder, annars riskerar bolaget att behöva betala 200 000 kronor.

”Kutym att strunta i lagen”

Bakgrunden handlar om att spårvagnsförare har behövt köra mot stoppsignaler under en längre tid, enligt skyddsombud.

Enligt huvudskyddsombudet har det skett att signalerna inte har fungerat som de ska över 1 900 gånger under 2020.

– Trafikljusen slår inte om till kör för oss och då måste vi antingen stå kvar eller köra trots att vi inte får. Det har varit kutym att vi förare struntar i lagen och kör i alla fall. Men föraren står som ytterst ansvarig om det händer något, säger Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud.

Problemet ska ligga i ett signalsystem som började installeras 2018, men som ännu inte är helt på plats.

”Pengar saknas i nuläget men ansökning har skett och processen förväntas att fortgå och fått muntligt besked att vara klara i maj”, skriver Arbetsmiljöverket i beslutet om vad Göteborgs Spårvägar har uppgett.

Man skriver även att det är trafikkontoret som äger anläggningen och att det därför ligger i deras händer.

Enligt beslutet har även Göteborgs Spårvägar uppgett att det inte är rimligt att köra mot stoppsignalen, och den trafikordern ska ha tagits bort. Nu hänvisas förarna till trafikledningen för assistans. Per-Åke Karlsson menar att det trots det inte fungerar.

– Det finns en stress. Det ingår i vårt yrke att vi har en tidtabell att passa. Även trafikledningen har väl i stort sett tyckt att vi ska köra, även om de inte säger det rakt ut. De frågar lite fint om vi kan ta oss över ändå.

Ann-Sofie Aiazzi är avdelningschef för trafikpersonal och service på Göteborgs spårvägar. Hon hänvisar frågorna kring signalsystemet till trafikkontoret, men menar att förarna inte ska köra mot rött ljus.

– Det är inte kutym, man ska inte köra mot rött och det ska inte vara ”kan du ta dig över ändå”. Säkerheten går före tidtabellen. Vi har i våra rutiner att man ska ta kontakt med trafikledningen som är ett stöd för förarna. Det är det trafikledningen finns till för så där är jag inte enig i den frågan.

LÄS ÄVEN: Var fjärde vagn rullar utan siffra

Skyddsombud har även uppgett att det uppstår problem med växlar vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. När felet uppstår får föraren gå ut ur spårvagnen och lägga om växeln, vilket innebär en risk att bli påkörd av bilar.

– Vi har inte haft någon som helst skyddande åtgärd för detta, någonsin. Vi riskerar liv och hälsa om man tar det till det yttersta, säger Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud och tillägger:

– Vi har inte fått något som helst gehör för detta. Vi har fått en varselväst och det är klart att man syns bättre i den, men det skyddar ju inte.

Ann-Sofie Aiazzi menar att förarna har fått gehör för problematiken.

– Säkerheten för våra förare är högsta prioritet från vår sida. Vi vill inte att något ska hända, förarna är det viktigaste vi har, säger hon.

LÄS MER: Västtrafiks kontaktlösa betalning väntas nästa år

Arbetsmiljöverket: ”Undervärderat risken”

Arbetsmiljöverket bedömer bland annat att Göteborgs Spårvägar har undervärderat risken som finns när förarna behöver lägga om växeln manuellt i bilarnas körfält. Myndigheten menar också att man inte har gjort en riskbedömning eller någon handlingsplan gällande de felande stoppsignalerna, samt att man saknar tydliga rutiner.

– Jag tror hela tiden att vi kan bli bättre och det är därför vi för en dialog kring säkerheten för våra förare. Vi kan inte påverka signalerna mer än att vi kan lyfta i dialog och ha planer tillsammans med trafikkontoret på hur det ska åtgärdas. Men vi gör riskbedömningar och sätter in åtgärder och där är skyddsombuden också med, säger Ann-Sofie Aiazzi.

Göteborgs Spårvägar måste därför genomföra en rad åtgärder, bland annat undersöka risken att bli påkörd när föraren åtgärdar växlar och risken att de utsätts för psykisk påfrestning och oro för felbedömningar när trafiksignaler visar fel. Åtgärdas inte detta innan 1 september riskerar bolaget att behöva betala 150 000 kronor.

Ytterligare 50 000 kronor läggs på om man inte har upprättat rutiner för hur man ska hantera felaktiga växlar och signaler.

LÄS MER: Här kör den sista spårvagnen över Götaälvbron

LÄS MER: Man åkte död på spårvagn i sex timmar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.