Bild: TT/GP
Bild: TT/GP

Göteborgs skolor centraliseras "kopierar vår politik"

Göteborgs rödgrönrosa styre vill ha en centralisering av både skola och förskola. På tisdagen presenterar de ett helhetsgrepp som oppositionen sedan länge slagits för att få igenom.

ANNONS
|

En mer likvärdig skola oavsett var man bor. Det är huvudmålet i förslaget som den rödgrönrosa majoriteten i Göteborgs kommunpresenterades på tisdagen.

Man kallar det ett helhetsgrepp, där en centraliseringavstyrningen av skolan är grunden.

I greppet ingår även att öka jämlikheten i den fördelningen av resurser som görs till skolornautifrånsocioekonomiska faktorer. Dagens fördelninghar kritiserats för att ske utifrån alltför många olika system.

Man vill också minska den administrativa bördan på lärarna, bland annat genom attit-systemet Hjärntorget byts ut.

De rödgrönrosa vill dessutomstärka rektorns roll som pedagogisk ledare och använda regeringens satsning på extratjänster i välfärden för att få till mer personali skolan.

ANNONS

"Kopierad politik"

– Äntligen,utbrister Helene Odenjung (L) somär oppositionens främsta företrädare i utbildningsnämnden.

– Det här har vi inom oppositionen drivit i tio, ja nästan femton år.De har mer eller mindre kopierat vår politik.

Hon och kan inte förstå att det har suttit så långt inne. Skolkommunalrådet Karin Pleijel (MP) undviker att svara ja eller nej på om det här visar att oppositionen haft rätt hela tiden.

– Om man hade gjort det här för tio år sedan hade det kanske inte blivit bra. Genom att vi gör det med en utredning bakom oss kan vi ta till vara erfarenheter och inte behöva göra om misstag som gjorts av andra som gått före oss, säger hon.

Pågående utredning visade vägen

Förslag från den styrande majoritetenkommer mitt under en pågående utredning om skolan. Uppdraget för utredningenhar varit att titta på den framtida styrningen. Manhar utrett på två förslag, ett därstadsdelarna behålleransvaret, ett där det centraliseras.

Att man presenterar sittförslag just nu, förklarar Karin Pleijel (MP) med att det gått så långt att man redan tagit ställning för ett av de två förslagen.

– Då vill vi redovisa det, så att man inte behöverfortsätta utreda ett förslag som ingen stödjer.

Betonar förskolans plats

De rödgrönrosa betonar vikten av att även inkludera förskolan i den centrala organisationen för att undvika att den den kommer i skymundan.

ANNONS

– Bra! säger ElisabetMossberg Lärarförbundets ordförande i Göteborg.

– Det känns nästan som en seger för oss. Vi har lobbat för det länge.

Hon berättar att man har sett på erfarenheterna frånStockholm och Malmö, som båda har centraliserat skolorganisationen, men där Stockholm valde att inte ta med förskolan.

– Vi kan se nu, tio år efter, att man förskolan hamnar på efterkälken och många förskolelärare känner sig bortglömda. Dessutom vill vi ha en likvärdighet där precis som i skolan.

För övrigt tycker hon att man kanske ännu mer skulle låta professionen, lärare och rektorer, styra själva verksamheten.

– Ibland kan man tycka att kommunerna skulle låta det räcka med att låta oss levaupp till de statliga styrdokumenten, avslutar Elisabet Mossberg.

Hoppas på bred politisk uppslutning

Ett beslut om den nya organisationen förväntas tas i kommunfullmäktige i början av nästa år.

Det finns en förhoppning om att man ska få till en bred lösning över blockgränserna, något som tycks ligga nära till hands i det här fallet.

Fakta:De rödgrönrosas förslag i punktform

  1. Mer central styrning av grundskolan och förskolan genom centrala nämnder
  2. Mer jämlik och socioekonomiskt baserad, central, resursfördelning till skolan
  3. Stärka rektors möjlighet att vara pedagogisk ledare
  4. Minska lärarnas administrativa uppgifter
  5. Mer personal i skolan för att låta lärarna fokusera på sitt pedagogiska uppdrag och för att skapa en tryggare miljö, bland annat genom att använda regeringens satsningpåextratjänster i välfärden
  6. Motverka det fria skolvalets negativa konsekvenser genom att se till att nyanlända erjuds komma till andra skolor i staden
  7. It-systemet Hjärntorget som används i skolan kommer ersättas med ett mer användarvänligt system nästa år
  8. Ta tillvara på möjligheter med ökad digitalisering i skolan
  9. Uppmuntra intraprenader i grundskolan, som innebär att personalen får ökat självstyre

Källa: De rödgrönrosas pressmeddelande

ANNONS