GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist tror att satsningen på innehållet ska fortsätta locka nya prenumeranter.
GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist tror att satsningen på innehållet ska fortsätta locka nya prenumeranter. Bild: Björn Larsson Rosvall / Exponera

Göteborgs-Posten förstärks av prisbelönta fotografer

Göteborgs-Posten lägger i nästa växel i satsningen på lokal kvalitetsjournalistik och tillsvidareanställer fyra välmeriterade fotografer.
– Jag är övertygad om att det här kommer att höja kvaliteten på vår journalistik på flera sätt, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist.

ANNONS
LocationGöteborg||

Göteborgs-Postens redaktion växer. Före årsskiftet berättade chefredaktör Christofer Ahlqvist att 15 nya tjänster skulle tillsättas. Samtidigt annonserades en satsning på en tv-hubb med studio, programledare och producenter. Men ingen tv utan fotografer och nu förstärks tidningens bild- och videojournalistik.

Läs mer: GP fortsätter storsatsa – växer med 15 tjänster

Anders Ylander och Robin Aron har båda en bakgrund på GT/Expressen och har länge varit flitigt anlitade frilansare för GP.

Meli Petersson Ellafi har arbetat som frilansare för Expressen och tog hem juryns hederspris i Årets bild 2018.

Anna Tärnhuvud tog Årets bild 2018 och har arbetat som frilansare i Stockholm de senaste åren, framförallt för Aftonbladet.

ANNONS

Sedan tidigare finns GP:s meriterade fotograf Stefan Berg på redaktionen.

Journalistik med bilden i fokus

– Jag är övertygad om att det här kommer att höja kvaliteten på vår journalistik på flera sätt, vi får nu ett professionellt team som tillsammans med den övriga redaktionen kommer att förbättra vår bildjournalistik, säger Christofer Ahlqvist.

Vilka kvalifikationer har de nya fotograferna?

– Förutom att vara duktiga stillbilds- och videofotografer är de alla kompetenta journalister som kommer att kunna bidra med mer än bilder.

Kommer Göteborgs-Postens journalistik förändras på något sätt?

– Jag tror att vi kommer att få se mer journalistik där bilden är i fokus, men framför allt en bättre helhetsupplevelse för våra läsare.

Många medier har under flera års tid gjort sig av med egna fotografer och den här tidningen är inget undantag. Vad är det som har fått GP att tänka om och anställa?

– Mediemarknaden förändras i rekordhög hastighet och det som var den bästa lösningen för några år sedan är inte densamma i dag. Vi har under drygt ett års tid satsat mycket på vår journalistik vilket har genererat fler prenumeranter vilket gör att vi vågar fortsätta tro på den inslagna vägen.

– Målet är att det här ska göra vår journalistik så pass mycket bättre att vi fortsätter att locka nya prenumeranter.

ANNONS

Läs mer: Här är GP:s satsning på direktsänd tv

GP:s nya fotografer påbörjar sina anställningar den första mars.

ANNONS