Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgs nya slogan: Öppen för världen

"Öppen för världen" - så lyder Göteborgs nya slogan. Dessutom ska "hållbar" petas in, vilket majoriteten i kommunstyrelsen fick igenom efter votering.

Ett dokument som kallas kommunikationsstrategin har växt fram under det senaste året. Under 22 workshops med anställda i stadsdelsförvaltningar, fackförvaltningar och bolag har två A4-sidor text tagit form.

Texten sammanfattas i vad som kallas huvudbudskapet: "Öppen för världen".

De orden är, enligt stadens kommunikationsdirektör, "ett långsiktigt budskap för staden med hög relevans" som förväntas förstärka stadens kommunikation med boende, besökare och företagare.

Hållbar

Men inför kommunstyrelsens behandling i går begärde S-MP-V-majoriteten att också ordet hållbar ska in i "huvudbudskapet". Det ville inte den borgerliga minoriteten som dock blev nedröstad.

- "Öppen för världen" räcker, och ordet hållbar nämns i de sju teman som texten är indelad i, sa Helene Odenjung (FP).

Kia Andreasson (MP) ansåg inte att det räckte med "öppen":

- "Hållbar" har nästan blivit en varudeklaration för Göteborg. Man ska inte behöva titta i alla bilagor för att hitta det.

Enligt majoritetens tilläggsyrkande ska texten också skrivas om så att SDN-sektorns tyngd och betydelse som kommunens kärnverksamhet blir tydligare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.