Fullmäktige godkände farledsfördjupning

Göteborgs hamn fick kommunfullmäktiges ja till att gå vidare med en fördjupning av farleden. Nu krävs bara ett godkännande av mark- och miljödomstolen innan arbetet kan börja. Går allt enligt planerna kommer hamnen att kunna ta emot de största containerfartygen 2026.

ANNONS
|

De senaste femton åren har containerfartygen fördubblats. De största fartygen tar i dag över 20 000 containrar. Det innebär också ett större djupgående.

När hamnen muddrades den senaste gången år 2004 trodde man att man tog höjd för framtiden – men redan nu tvingas de största fartygen lossa halva sin last i Hamburg eller Rotterdam innan de åker vidare till Göteborg.

– Det innebär att fler transporter än nödvändigt går på lastbil. Det måste vi komma ifrån, säger Eva Flyborg (L).

Under torsdagen klubbade kommunfullmäktige beslutet att teckna en avsiktsförklaring med Trafikverket och Sjöfartsverket om att muddra farleden in till Skandiahamnen ned till 17,5 meter. Projektet finns med i nationell plan för infrastruktur. Staten kommer att stå för de kostnader som rör själva farleden, stadens insats handlar om muddring närmast kajen samt kajförstärkningar.

ANNONS

Kostnad: 2,5 miljarder

Totalt rör det sig om 2,5 miljarder kronor, där staden och staten tar ungefär lika stora delar.

– Det här är ett viktigt steg för Göteborg och för Sverige. En stor del av all containertrafik, omkring 60 procent, går via Göteborgs hamn, säger Axel Josefson (M).

Vänsterpartiet och Miljöpartiet hade yrkat på att ”Göteborgs hamn får i uppdrag att säkerställa att den miljökonsekvensbeskrivning som tas fram är djupgående, omfattande och inkludera alla de aspekter som framkommit under samrådet, inklusive klimatpåverkan”.

Gifter kan komma upp

– När man muddrar finns risk att gamla synder från havets botten kommer upp, i värsta fall gifter. Det är viktigt att hamnen minimerar de riskerna, säger Karin Pleijel (MP) och som under debatten vädjade till övriga ledamöter att rösta för yrkandet.

Men så blev det inte.

– Det värsta alternativet för klimatet är att inte göra om någonting. Om vi inte kan ta hand om de här fartygen går godset från Rotterdam eller Hamburg. Och företag kan få idéer om att lägga produktion någon annanstans. Det är viktigt att vi har bra förbindelser till och från Göteborg, säger Axel Josefson.

Eva Flyborg (L) betonade att hamnbolaget redan idag bedriver ett aktivt miljöarbete.

– Bland annat planerar man att minska hela miljöpåverkan med 70 procent till 2030. Det är ett fantastiskt mål.

ANNONS

LÄS MER:Monsterfartygen har blivit för stora för Göteborg

LÄS MER:Simulerat fartyg visar var farleden ska fördjupas

ANNONS