Nästa månad ska trafiknämnden hantera ett förslag från Vänsterpartiet om att förbjuda eller begränsa privatbilismen samt prioritera kollektivtrafik på Norra, Södra och Östra hamngatan.
– Där har vi ett akut problem, säger Gertrud Ingelman (V), ledamot i trafiknämnden.
Inspirationen hämtas från Oslo där man planerar bilfria gator och ett av delkoncepten är "kollektivgata", alltså gator där kollektivtrafik prioriteras.
– Här har vi ett stort problem som alla moderna storstäder löser på samma sätt: Att centrum måste göras bilfritt, säger Gertrud Ingelman.
LÄS MER:De rödgrönrosa vill lyfta innerstaden med bilfria söndagar
Ohållbar situation för spårvägen
Vill ni se ett totalförbud eller bara under vissa tider?
– Det är framförallt vid rusningstrafik som behovet finns. Jag hoppas få med mig flera partier och då kan man förhandla om det, säger hon, men stänger samtidigt inte dörren för ett totalförbud.
GP har tidigare rapporterat om att Göteborgs spårvägar slagit larm om att trafiksituationen vid Brunnsparken, Centralstationen, Åkareplatsen och Nordstan/Nils Ericssonterminalen orsakar arbetsmiljöproblem för förarna.
LÄS MER:Trafiksituationen ett arbetsmiljöproblem för förarna
Det är en av anledningarna bakom att Vänsterpartiet vill begränsa biltrafiken runt Brunnsparken.
– Spårvägen larmar om att det är stressigt och en psykiskt påfrestande miljö, säger Gertrud Ingelman.
LÄS MER:"Vackra ord om klimatet, men pengarna saknas"
M sågar förslaget
Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) är kritisk till förslaget.
– Skulle man stänga av gatorna skulle vi stänga in många boende i området, säger han.
Ärendet kommer att behandlas på decembermötet eftersom trafiknämndens presidium beställt in ytterligare information från tjänstemännen innan politikerna fattar ett beslut.
– Vi ska få mer detaljerad information om hur mycket trafik det är på gatorna. Men om inte trafikkontoret lägger fram något som övertygar mig så kommer vi moderater gå emot det här förslaget, säger Toni Orsulic.