Därför står Metros tidningsställ kvar i Göteborg

Tidningsställen fylldes med skräp och lockade skadedjur. Metro lovade att de skulle försvinna i slutet av september, men enligt den nya ägaren till de tomma ställen kommer de bli kvar ett tag till.
– 30 september var aldrig en realistisk plan, säger Joakim Ormsmarck, partner i mediebolaget som nu äger ställen.

ANNONS
|

Tisdagen 26 mars var första dagen på nästan 20 år som gratistidningen Metro inte delades ut i Göteborg.

Samma dag bekräftade ägaren Christen Ager-Hanssen att företaget skulle söka om en företagsrekonstruktion och gå över till att bli en veckotidning, och i framtiden satsa på digitala kanaler. I slutet av mars lämnades en begäran om företagsrekonstruktion in till Stockholms tingsrätt.

LÄS MER:Fortsatt stopp för Metro-utdelningen i Göteborg

I somras fick flera tidningsställ i Göteborg ett nytt användningsområde: papperskorgar.

– Det har blivit soptunnor av tidningsställen. Det samlar massa skadedjur och vi vill inte ha dem stående och skräpa, sa Håkan Johansson, planeringsledare på trafikkontoret, då.

I samma veva berättade Christen Ager-Hanssen att Metro hade sålt ställen och att de skulle bort från Göteborgs gator senast 30 september.

ANNONS

LÄS MER:Metro säljer sina tidningsställ – då försvinner de

"Var aldrig en realistisk plan"

I slutet av oktober står de dock kvar. Ställens nya ägare, mediebolaget Made in Båstad, har köpt 2 300 tidningsställ i Sverige, inte 10 000 vilket rapporterades tidigare i år. På flera håll i landet, som i Stockholm och Malmö, har man tagit bort ställen men i Göteborg dröjer det.

– Att de skulle vara borta 30 september som Metro sa, innan vi hade köpt ställen, var aldrig en realistisk plan, säger Joakim Ormsmarck, partner i Made in Båstad och ansvarig för arbetet med tidningsställen.

Metro har sedan tidigare en markupplåtelse med kommunen, så ställen har fortfarande rätt att stå där de står. Avtalet specificerar inte heller att det måste vara tidningar i ställen.

Siktar på november

Företaget har arbetat mot att ställen ska vara borta sista oktober men enligt Joakim Ormsmarck kommer det förmodligen inte bli så. Målet är att i stället vara klara i november.

– Vi har påbörjat arbetet och tagit ställ runt Nils Ericssonterminalen och Centralstationen, men i Göteborg står de ofta vid spårvagnshållplatser vilket gör att vi får tänka om hur vi ska arbeta, säger han.

Det är spårvagnstrafiken som ställer till det. Det har visat sig vara svårt att köra fordon och släp till hållplatserna, parkera och flytta ställen när vagnarna samtidigt ska rulla.

ANNONS

Enligt Joakim Ormsmarck är det just Göteborg som haft störst problem med att folk använder ställen som papperskorgar.

– I Malmö var det inte ett så stort problem, och inte i tunnelbanan i Stockholm heller. Men lägger någon ett bananskal i så fylls den på och i Göteborg vet vi att det är ett problem.

LÄS MER:Metro får extra tid för att lösa krisen

ANNONS