Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Därför sover folk utanför Ikea i Göteborg

Sedan tidigt på torsdagsmorgonen har folk stått i kö utanför Ikeas varuhus runt om i Sverige. På fredagsmorgonen ringlade köerna långa.
Efter en natt i kylan är deras förhoppning att kunna lägga beslag på något från den världsberömde designern Virgil Ablohs kollektion som släpps när varuhusen öppnar på fredagen.
– Vi har klätt oss bra, har med oss pepparkakor och så är McDonalds öppet till midnatt i alla fall, säger 16-årige Hampus Holmgren som köar utanför Ikea i Bäckebol natten innan släppet.

LÄS MER: IKEA:s trendiga kvittomatta är en drift med dem som köper den

Trots att Ikeas varuhus var öppna som vanligt under torsdagen började köer att växa fram utanför möbeljättens lokaler på sex platser i Sverige.

Anledningen är att Ikea under fredagen upprepar tidigare koncept genom att släppa begränsade kollektioner från kända designers.

När varuhusen öppnar klockan 10.00 på fredagen släpps en kollektion av Louis Vuittons chefdesigner för herrkläder, Virgil Abloh. Men redan innan solen gått upp ringlar köerna långa.

Varuhusets presskontakt, Felix Östman, berättar att varorna förutom i Göteborg även kommer att säljas på varuhus i Stockholm, Malmö och Helsingborg.

– Det handlar om en begränsad upplaga och det handlar dels om lite större saker som en stol och en dagbädd, men även mindre saker som en verktygslåda och kasse – saker som Abloh vill att människor kan göra ett statement med i sina hem.

"Börjar bli lite kallt"

När GP var på plats utanför Ikea i Bäckebol vid 20-tiden på torsdagen sitter fem unga killar i campingstolar och insvepta i antingen filtar eller sovsäck.

– Vi har varit här sedan fem i eftermiddags. Vi har klätt oss varmt med underställ och jag har på mig en "pälsfluffjacka", men det börjar ändå bli lite kallt, säger 16-årige Hjalmar Ekdahl Söder.

Jämnårige kompisen Hampus Holmgren berättar att han framför allt är ute efter en spegel och en matta som ser ut som ett Ikea-kvitto.

– Mattan var det som öppnade ögonen på mig för att komma hit. Men jag kommer nog köpa mer, vi får se hur mycket det blir för, säger han.

Finns en andrahandsmarknad

Kompisarna berättar att de mestadels är på plats för att köpa saker till sig själva. Det räknar dock med att det kan finnas en andrahandsmarknad för varorna. De utesluter inte att de kan bli så att de köper på sig lite extra saker för att sedan sälja vidare dem.

– Det kan bli så, vi får se. Det är väl i framför allt Facebook-grupper man kan få sålt sakerna, säger Hjalmar Ekdahl Söder.

Under dagen har de båda varit i kontakt med Ikeas kundtjänst för att rekognosera kring hur utbudet ser ut. De räknar båda med att en klocka kommer gå åt snabbt och därmed troligen kan bli lätt att sälja vidare.

– Men vi är framför allt här för att köpa saker till oss själva, understryker Hampus Holmgren.

När GP även besökte varuhuset i Kållered är scenerna liknande. Där finns ännu fler campingstolar och människor har köat sedan femtiden på torsdagsmorgonen. De flesta verkar dock ha lämnat kön för att gå in och värma sig i varuhuset som då fortfarande höll öppet.

– Vi hjälper varandra att hålla platserna i kön. Vi är inte så många här än, så det är bäst att vara snälla mot varandra, säger en man som ser ut att vara i 25-årsåldern.

Först i kön får välja varor först

Vid tidigare lanseringar från just Virgil Abloh har tusentals människor köat utanför Ikeas varuhus runt om i världen. Inför fredagens lansering hade Ikea räknat med liknande scenario i Sverige.

– Men att folk skulle börja köa över 24 timmar innan vi öppnar som de har gjort i Kållered hade vi aldrig vågat gissa. Vi vill därför inte gissa fel ännu en gång genom att spekulera i hur många vi tror kommer att ställa sig i köerna innan vi öppnar på fredagen, säger varuhusets presskontakt Felix Östman.

Han berättar att enskilda varuhus kan komma att ha olika sätt att hantera kösystemet.

– Tidigare har man löst det på lite olika sätt vid olika varuhus. De som är först i kön kommer att få välja varor först och vi kommer att göra vad vi kan för att de som köar ska få det så bra som möjligt genom att bjuda på kaffe, bulle och dela ut filtar, säger han.

Vill locka en yngre målgrupp

Ikeas tanke med lanseringen är att locka en yngre målgrupp, som i övrigt kanske inte brukar besöka varuhuset.

– Vi ser att vi kan nå en ny målgrupp och vår förhoppning är att vi efter det här ska komma tillbaka till Ikea, säger Felix Östman.

16-åringarna Hjalmar Ekdahl Söder och Hampus Holmgren som köar vid Bäckebol tillhör rimligen den skaran. På frågan hur de ska klara natten svarar den senare:

– Vi har pepparkakor med oss och så har McDonalds öppet till midnatt i alla fall.

De behöver inte heller oroa sig för att komma för sent till skolan på fredagen.

– Nej vi har höstlov, det är det som är gött, säger Hampus Holmgren.

En stund senare sitter kompisarna och spelar Yatzy. Kön har då förlängts med ytterligare två personer.

LÄS MER: Därför sov folk utanför Ikea

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.