Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Därför ska man promenera

Alla vet att promenader är något av det mest hälsosamma som finns. Ändå kan det vara svårt att komma igång.

Anders Raustorp, institutionen för kost och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet, har gjort flera forskningsrapporter om det här med att gå.

- 30 minuter om dagen räcker. Hälsovinsten är ovärderlig, säger han.

Och det behöver inte vara 30 minuter på en motionsslinga i skogen. Man kan gå 10 minuter då och då. Gå av bussen en hållplats tidigare, promenera till mataffären, ta trappan i stället för hissen – allt räknas även inomhussteg.

För en soffliggare eller någon som helst sitter klistrad framför datorn kan det kännas meningslöst att börja röra på sig när effekten kanske inte visar sig förrän om 20–30 år. Men det finns omedelbara effekter också, säger Anders och räknar upp att humöret och nattsömnen blir bättre, kroppen börjar tillverka D-vitamin och man får en feelgood-känsla.

Men hur ska man få tummen ur och börja promenera? En hälsocoach som motiverar en varje dag? Visst, det kan vara bra men Anders hänvisar till en rad vetenskapliga studier som visar att bästa sättet för en fysiskt inaktiv person att successivt öka sin fysiska aktivitet är att skaffa en stegräknare.

- Det är det starkaste hjälpmedlet hälsovården har för att påverka. Utmaningen att samla steg, är det bästa sättet att bryta sitt stillasittande.

Rekommendationer är framtagna på den validitetstestade stegräknaren Yamax utan filterfunktion, vilket är vad som används inom forskningen.

- Den ska sitta på höften och kostar några hundralappar, säger Anders.

Men även aktivitetsband och olika appar mäter antal steg även om de inte alltid visar rätt. För att uppnå de eftertraktade hälsoeffekterna ligger riktmärket på cirka 8 000 steg per dag.

- De som rör sig mer ska förstås inte sluta med det, säger Anders, men minsta lilla promenad gör skillnad. Lite är bättre än inget – mer är bättre än lite.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.