– Visst finns vissa nyheter gratis i andra medier, men ingen annan i Västsverige har så många journalister, så mycket journalistik och bevakar så skilda ämnen som GP, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist.
– Visst finns vissa nyheter gratis i andra medier, men ingen annan i Västsverige har så många journalister, så mycket journalistik och bevakar så skilda ämnen som GP, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Därför börjar GP ta betalt digitalt

Bra journalistik kostar pengar att producera. Och är värd att betala för. Så sammanfattar GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist den nya satsningen på digitala prenumerationer.

ANNONS
|

– För att kunna fortsätta att leverera bra lokal journalistik måste vi ta betalt. Den kostar pengar att producera, då går det inte att ge bort den gratis, säger Christofer Ahlqvist.

Efter flera tuffa år med intäktstapp har mediebranschen gått in i en ny fas. Nästan alla etablerade medier har börjat ta betalt för sitt innehåll – även på webben. Och nu är det dags för GP att ta steget.

De digitala prenumerationerna går hand i hand med en satsning på kvalitetsjournalistik. Betalande läsare kräver kvalitet, och för att leverera mer och bättre innehåll har GP nyrekryterat runt 20 journalister och har fler på gång.

ANNONS

– Bland annat gör vi en storsatsning på ekonomi och lokalt näringsliv. Det finns ingen i Västsverige som bevakar det på ett tillräckligt bra sätt. Göteborg är Sveriges näst största stad och har några av landets största företag. Vi vet att folk vill läsa mer om det.

LÄS MER:Frågor och svar om digitala prenumerationer

Fördjupning kostar

Mycket av GP:s journalistik kommer även i framtiden att vara tillgänglig för alla, framförallt händelserapporteringen. Men den fördjupande lokala journalistiken kommer att kosta.

Är det inte viktigare att nå så många läsare som möjligt?

– Det är såklart viktigt att nå många läsare. Men vi måste ha intäkter, annars kommer vi till slut inte att nå någon alls.

Ni har ju annonser på sajten. Varför ska läsarna dessutom betala?

– Vi behöver flera intäktsben för att fortsätta ha råd att göra bra innehåll. Så fungerar även papperstidningen. Dessutom är det många läsare som ser ett mervärde i annonserna.

Varför ska man läsa GP när det går att hitta gratis nyheter på annat håll?

– Visst finns vissa nyheter gratis i andra medier, men ingen annan i Västsverige har så många journalister, så mycket journalistik och bevakar så skilda ämnen som GP.

Kvalitetsäljer

Christofer Ahlqvist är tydlig med att det är journalistisk kvalitetsom ska sälja prenumerationer.

ANNONS

– Vi kommer att behöva göra ännu bättre lokal journalistik. Vi vet att det är bra journalistik och bra skribenter som ger nya prenumeranter.

Du återkommer hela tiden till lokal journalistik. Varför är det så viktigt för dig?

– Folk vill läsa om det som ligger dem nära. Vi kommer att ha riks- och utlandsmaterial också, men det lokala är viktigast. Inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. Det behövs journalistisk granskning i Göteborg.

ANNONS