Stora ombyggnationer pågår vid tågspåren i Olskroken. Nu intensifieras arbetet.
Stora ombyggnationer pågår vid tågspåren i Olskroken. Nu intensifieras arbetet. Bild: Stefan Berg

Buller dygnet runt väntar Olskroken i påsk

Ljudnivån från arbetena i Olskroken kommer att vara högre än vad som egentligen är tillåtet – vilket projektet fått dispens för.
– Vi kommer i stort sett arbeta dygnet runt med bullrande arbeten, säger Mats Granath på Trafikverket.

ANNONS
|

Arbetet vid Olskroken går nu in i en ny, mer högljudd fas. I området kring Olskroken finns flera tågbanor som klassas som riksintresse. Här går Västra Stambanan mot Stockholm, Västkustbanan söderut, Norge-Vänerbanan, Bohusbanan och Hamnbanan till Göteborgs hamn. Det innebär att arbeten här riskerar att få stora konsekvenser för tågtrafik både i Göteborg och på andra platser i landet. Men i närheten finns också många boende.

– De boende som vi stör för mycket har erbjudits ersättningsboende. Under den närmaste tiden har vi erbjudit ersättningsboende till cirka 1 300 hushåll, säger Mats Granath är tillförordnad projektledare för Olskroken planskildhet, som bygger Västlänkens inspår.

ANNONS

LÄS MER:Så kan nya boulevarden bli – efter Västlänksarbetet

Planerat sedan länge

Projektet i Olskroken genomförs för att tågen i större utsträckning ska kunna passera i olika plan, oberoende av varandra. Sammanlagt ska bland annat sex järnvägsbroar byggas. Arbetet sker nu i ett område som tågen samtidigt kör genom. De åtgärder som ska genomföras har planerats sedan länge och tågen har i sina tidtabeller tagit höjd för de driftstopp som kommer att göras.

– Vi är väldigt styrda av att vi jobbar mot järnvägen. Vi har våra luckor när vi kan hoppa in och göra vissa grejor. Arbetet är uppdelat i sex etapper, nu är vi mellan tredje och fjärde. Så vi följer vår tidsplan.

LÄS MER:Ny tågstation på Hisingen blev för dyr – nu blir den av

Vilka ljudnivåer som är tillåtna regleras i en miljödom för projektet. Anledningen att det nu väntar buller dygnet runt är för att få arbetena klara så snabbt som möjligt och på så sätt minimera den påverkan som åtgärderna får för tågtrafiken.

– Att stänga av järnvägen innebär stora kostnader om vi till exempel förhindrar godstrafiken. Vi kommer i stort sett arbeta dygnet runt med bullrande arbeten här.

Nu väntar bland annat arbeten med pålning och spontning, alltså att slå ner kraftiga plåtar som blir till stödkonstruktioner och schaktväggar i arbetet framåt.

– Det är ett trångt område och många broar. Vi får pussla oss framåt. Vi bygger på saker, får flytta saker, bygger på andra saker och flyttar igen. Sådär håller det på.

ANNONS

Dessutom kommer en helikopter delta i arbetena på långfredagens förmiddag och lyfta av kontaktledningar från metallbågarna ovanför spåren.

– Det är ett kortare arbete som låter väldigt mycket under en kvart, i stort sett, säger Mats Granath.

LÄS MER:Buller och föroreningar kan lägga krokben för Gullbergsbebyggelsen

Fler arbeten väntar

Det som börjar nu under påsken är egentligen ett längre sammanhängande arbetet som pågår fram till i höst. Från natten mellan skärtorsdag och långfredag till tisdag efter påsk är en av de mest intensiva perioderna i arbetet. Förutom pålning och spontning ska även makadam läggas ut och spåren flyttas. Det finns sedan planerade bullrande arbeten vid olika datum hela vägen fram till 5 oktober.

För påskresenärer kommer arbetena märkas främst genom att det blir glesare mellan avgångarna. Under vissa perioder kan också bussar ersätta för att transportera resande förbi arbetsområdet.

Dessutom passar Trafikverket på att genomföra flera andra arbeten under påsken, som kan påverka resor till och från Göteborg. Bland annat byggs dubbelspår på Västkustbanan och tågtunnel under centrala Varberg. Dessutom kommer underhållsarbeten av räls och tunnlar ske i Almedal, Kungsbacka och Åsa. På grund av pandemin finns också en stående uppmaning från myndigheterna att inte resa alls, om resan inte är ett måste.

LÄS MER:Domen: Trafikverket får inte jobba i Götatunneln på natten

LÄS MER:Miljarder saknas till stor kollektivtrafiksatsning

Här är samtliga bullerdatum för Olskroken

Arbetena har fått dispens att överskrida de gränsvärden för buller som är satta. Här är de datum som det högljudda arbetet är tänkt att ske:

2-21 april (dygnet runt)

9-10 maj (kväll och natt)

13-16 maj (delvis kväll och natt)

27-28 juni (dygnet runt)

1-4 juli (dygnet runt)

7-8 juli (dygnet runt)

5 oktober (dygnet runt)

Källa: Trafikverket

ANNONS