Under trafiknämndens sammanträde på torsdagen kom beslutet att avbryta planerna för en linbana över älven. Bakom det beslutet rådde det samstämmighet bland partierna.
– Det är inte realistiska lösningar, som det dessutom inte finns ekonomi för, sa Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, under onsdagen.
LÄS MER:Politikerna överens: Linbaneprojektet avbryts
Henrik Munck (D) är ledamot i trafiknämnden.
– Ett fall framåt. Nu måste trafiknämnden komma till beslut om andra trafiksatsningar som både är realistiska och som underlättar vardagen för göteborgaren, säger han efter beslutet.
S och D hade lagt ett gemensamt yrkande om att inleda ett antal utredningar. De punkterna i förslaget bordlades och kommer hanteras på decembermötet som tidigast.
– De två största partierna, vi och Demokraterna, är överens med inriktningen framåt och ser fram emot breda samtal i konstruktiv anda med övriga partier, säger Blerta Hoti (S), ledamot i trafiknämnden.
LÄS MER:Linbanecirkusen har förvärrat stadens problem
Det handlar bland annat om att huruvida den så kallade Lindholmsförbindelsen (spårväg mellan Stigberget och Lindholmen) kan tidigareläggas, utreda en spårvagns- eller busstrafik längs Gropegårdsgatan och om det går att köra busstrafik på den planerade gång- och cykelbron över älven.
– Jag kan inte säga dig om jag är positiv eller negativ till de här utredningarna. Utan jag måste först ha fört en dialog med alla inblandade parter (Västra Götalandsregionen och Västtrafik) innan jag kan ta ställning, säger Toni Oruslic.
Samtidigt konstaterar trafiknämndens ordförande att ett tidigareläggande av Lindholmsförbindelsen inte är möjlig. Det har både tjänstemän på trafikkontoret och Västtrafik gjort klart sedan tidigare.