Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Köpcentret Gekås i Ullared. Bild: Mostphotos
Köpcentret Gekås i Ullared. Bild: Mostphotos

Anställda tog Göteborgs stads bil till Ullared

Två anställda tog i höstas kommunens bil till Ullared och stannade där i tre timmar. Kommunen medger nu att de kontrollfunktioner som funnits inte har fungerat. Det är den senaste av en rad händelser där kommunens bilar har använts på ett otillåtet sätt.
– Så som de förklarar det så fanns det ett motiv för den här resan. De skulle testa den här bilen som det hade varit tekniska problem med, säger In-Anna Knutsdotter, interncontroller på Göteborgs stad.

På morgonen den 30 oktober satte sig två anställda i bilen, i den dåvarande stadsdelen Östra Göteborg, och körde de dryga tio milen till Ullared – där köpcentret Gekås ligger. Väl där stannade de i tre timmar innan de körde tillbaka. Resan hade inte godkänts i förväg av deras chef och de nämnde den inte heller i bilens körjournal. Ändå skulle de senare förklara resan med att bilen behövde ”testas”.

– Så som de förklarar det så fanns det ett motiv för den här resan. De skulle testa den här bilen som det hade varit tekniska problem med. Men det verkar ju ändå vara märkligt att välja just resmålet Ullared, säger In-Anna Knutsdotter, interncontroller på Göteborgs stads visselblåsarfunktion.

Det låter ju som en shoppingresa helt enkelt?

– Ja, det gör det ju. Jag vet ju inte vad de gjorde i Ullared, men de stannade där i tre timmar och de hade inget annat tjänsteärende att uträtta i Ullared. Men det är ju det som förvaltningens utredning får gräva vidare i.

En av medarbetarna var i tjänst under resan, den andra var på semester.

Vid årsskiftet avvecklades stadsdelsförvaltningarna i Göteborg. Den aktuella verksamheten ingår nu i Äldre samt vård- och omsorgförvaltningen.

Kontrollsystemen fungerade inte

Kommunens utredning visar också att det inte är första gången som de anställda använt sig av skattebetalarnas bilar privat.

”Vid samtal med berörda medarbetare framkommer att fordonen nyttjats för resor mellan arbetet och bostaden vid enstaka tillfälle av den ena medarbetaren, samt vid ett flertal tillfällen av den andra medarbetaren”, skriver stadsdelsförvaltningen i sitt svar till Göteborgs stads visselblåsarfunktion.

Frågan hanteras nu som ett disciplinärende.

– Vi har påbörjat det och vi har en pågående dialog med de berörda medarbetarna, säger personernas chef.

– Vad det gäller de här två medarbetarna så är det allvarligt men det kan också ha varit så att det kan ha funnits gamla kulturer som vi inte har lyckats arbeta bort tillräckligt fort.

Finns det en osund kultur i förvaltningen?

– Nej, det kan finnas spår av det fortfarande, men jag upplever från min position inte att det är något utbrett.

Han konstaterar också att det är allvarligt att förvaltningens kontrollsystem inte har fungerat.

– Det är väldigt tydligt att den interna granskningen och internkontrollerna som ska utföras enligt alla konstens regler inte har utförts i tillräckligt stor omfattning eller tillräckligt noggrant.

Återkommande problem att kommunens bilar missbrukas

De senaste åren har kommunens bilar använts privat i en rad tveksamma – i vissa fall olagliga – sammanhang.

En polisutredning pågår efter att anställda på Göteborgs spårvägar misstänks för att ha kört med kommunens bilar för att sälja stulen koppartråd.

LÄS MER: Fyra anställda vid Göteborgs spårvägar misstänks för kopparstölder i polisutredning

GP:s granskning av Göteborgs spårvägar under hösten 2018 visade att det kommunala bolagets bilar använts vid en rad långväga körningar. Kontrollsystemen var så bristfälliga att bolaget ofta inte kunde veta vem som satt bakom ratten.

2015 avslöjade GP också att arbetsfordon från park- och naturförvaltningen använts vid stensättning vid en privat lyxvilla.

Även i stadsdelarna finns det flera andra exempel på att kommunens bilar använts felaktigt.

– Det är någonting som tyvärr förekommer som inte borde förekomma. Det är viktigt att både ha bra system för uppföljning men också att man faktiskt följer upp. Det räcker inte att ha ett system på plats om man aldrig följer upp det, säger In-Anna Knutsdotter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.