Anna Månsson Nylund på Landamäreskolan i Biskopsgården har fått pris av Svenska Akademien för sitt sätt att undervisa.
Anna Månsson Nylund på Landamäreskolan i Biskopsgården har fått pris av Svenska Akademien för sitt sätt att undervisa. Bild: Meli Petersson Ellafi

Anna Månsson Nylund i Biskopsgården är årets svensklärare

Årets svensklärare finns i Biskopsgården. Hon heter Anna Månsson Nylund och får barn som tidigare inte haft bråttom till skolan att springa dit för att inte missa lektionen.
– Barnen älskar att läsa böcker, säger hon.

ANNONS
|

Anna Månsson Nylund är lågstadielärare på Landamäreskolan i Göteborg.

Hennes annorlunda sätt att få barn att utveckla sitt språk har uppmärksammats av Svenska Akademien. Hon är en av av fyra som fått akademiens svensklärarpris som delas ut för 33:e året. I motiveringen står bland annat att hon "stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”.

– Det var verkligen en glad överraskning – och samtidigt en välkommen pepp i mitt arbete, säger hon.

"Kan låta lite flummigt"

Förutom jobbet som lärare är hon språk-läs- och skrivutvecklare och funderar mycket kring hur barn kan utveckla sitt språk och därmed sig själva.

LÄS MER: Krismöte efter kaoset kring skolkvalet

ANNONS

– Det kanske kan låta lite flummigt, men i förlängningen handlar det om att göra barnen till engagerade demokratiska medborgare som vågar ta för sig, uttrycka sin åsikt och vara trygga med det. Då är språket väldigt viktigt, betonar hon.

Anna Månsson Nylund i Göteborg är Årets svensklärare.
Anna Månsson Nylund i Göteborg är Årets svensklärare. Bild: Meli Petersson Ellafi

Många av barnen är flerspråkiga och har ett annat modersmål än svenska.

– Det finns en hel del forskning som visar att det är viktigt att utveckla flera språk. Men med ett annat modersmål kan svenska framstå som ganska besvärligt. Därför arbetar vi mycket med att barnen ska bli trygga i språket, utveckla sitt ordförråd och våga diskutera och argumentera.

Vilse i pannkakan""

Som redskap i arbetet använder hon en hel del skönlitteratur och låter barnen leka och laborera med ord. Ibland kommer gamla ordspråk och talesätt fram.

– När jag möter mina elever, tidigare eller nuvarande, brukar de ibland dra till med uttryck som "ordning och reda – pengar på fredag" och "kors i taket". Eller så undrar de om jag är "vilse i pannkakan". Sedan skrattar de och jag blir glad eftersom jag vet att det vi pratat om gått hem, säger hon.

Litteraturen är central i hennes lärande.

– Vi läser mycket – men det är läsning där barnen är aktiva på olika sätt. Vi har avbrott där de får tänka högt, formulera sig eller ställa frågor till sin "pratkompis". Eleverna får mycket stöttning i sin egen språkutveckling och det finns hela tiden en språklig samverkan med annat vi gör i klassrummet, säger hon.

ANNONS

Astrid Lindgren förstås

För barnen på lågstadiet är bilderböcker ett bra stöd och inte minst Astrid Lindgrens klassiker stimulerar tankar och uttryck.

– Men för många kan det språket ändå vara svårt med gamla uttryck och ord som är nya för dem. Därför är det viktigt att eleverna förstår och kan uttrycka vad de upplevt, säger hon.

Böcker är en viktig del i Annas undervisning. Med hjälp av prispengarna hoppas hon kunna skriva en egen.
Böcker är en viktig del i Annas undervisning. Med hjälp av prispengarna hoppas hon kunna skriva en egen. Bild: Meli Petersson Ellafi

Ett gott betyg är när barn som av olika anledningar tyckt att det varit jobbigt att gå till skolan plötsligt skyndar sig för att komma i god tid till lässtunden.

– Det älskar böcker och vill verkligen inte riskera att missa vad som händer i nästa kapitel av Mio min Mio…

Inspirerats i New York

Anna Månsson Nylund har hämtat en stor del av sin kunskap och inspiration från Teachers college i New York som hon gästat flera gånger.

— På skolan har vi ett gemensamt intresse för deras sätt att se på språk, undervisning och lärande, säger hon.

Intresset för Landamäreskolans sätt att undervisa har väckt intresse hos andra lärare som kommit till Biskopsgården för studiebesök.

 Anna Månsson Nylund har bestämt att den del av prispengarna som tillfaller skolan, 30 000 kronor, ska hamna i biblioteket.
Anna Månsson Nylund har bestämt att den del av prispengarna som tillfaller skolan, 30 000 kronor, ska hamna i biblioteket. Bild: Meli Petersson Ellafi

Prissumman från Svenska Akademin är på 80 000 kronor. 30 000 av dem tillfaller skolan och Anna har redan bestämt att de hamnar i biblioteket.

Ska skriva en bok

Resten får hon behålla själv.

ANNONS

– Jag har länge drömt om att skriva en bok om undervisning i läsning och skrivning. Det kan bli möjligt nu, säger hon.

LÄS MER:Göteborg ställer in studentfirandet

ANNONS