Agnes Wolds ilska mot Klarna – Siemiatkowski ringde och bad om ursäkt

Professor Agnes Wold fick en faktura av Klarna för något hon inte hade köpt. Nu är hon upprörd på betalningsjätten – dels för att det kunde ske, dels för att hon själv fick ansvar att ordna upp det. Efter att hon skrivit om turerna på Twitter ringde Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski upp och bad om ursäkt.
– Jag skällde på Sebbe, säger Agnes Wold.

ANNONS
|

Betalningskravet trillade in hos Agnes Wold. Hon skulle betala omkring 140 kronor för ett köp av ett datorspelsföretag, enligt fakturan från Klarna.

Agnes Wold, som bestämt undviker att handla saker via internet på kredit, hade dock inte köpt något. I stället hade någon använt hennes telefonnummer och personnummer, men en annan mejladress – och fått igenom köpet, menar hon.

– Ju mer jag tänker på detta, ju argare blir jag över att man kallar det för id-kapning. Jag har min identitet kvar, jag har mitt personnummer – det är inget svårt att få tag på det, och jag tänker inte hålla på och spärra sådant utan vill leva i ett fritt samhälle, säger Agnes Wold.

ANNONS

LÄS MER:Fick sin identitet kapad – bedragare hyrde bil för tusentals kronor

Agnes Wold: ”Läskiga Klarna”

Efter några första samtal till Klarna, som enligt Agnes Wold lovade henne att direkt ta det till deras säkerhetsavdelning, trodde hon att saken var utagerad. I stället kom en ny faktura en månad senare.

Då tog hon ton på sitt Twitter-konto, med drygt 91 000 följare, och skrev om ilskan över att ha ”hamnat i det läskiga Klarnas garn”. Hon menar att det inte är rimligt att behöva lägga mer tid och kraft på något som enligt Agnes Wold är ett problem för Klarna och företaget som sålt produkten.

– Det får väl de bråka om. Alla skriver till mig jättesnällt och säger att jag bara ska göra si eller så, och ladda ner en viss app och förklara… Nej, det ska jag absolut inte. Varför skulle jag göra det?

Blev uppringd av Klarnas vd

En av personerna som svarade Agnes Wold på Twitter var Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Han förklarade bland annat att man kan spärra sig från Klarna, eller registrera sig och välja att bank-id ska krävas vid köp.

Vidare skrev Siemiatkowski att han gärna tog kontakt för att ”be om ursäkt personligen”. Och under måndagen ringde han upp Agnes Wold och bad om ursäkt för det inträffade.

ANNONS

– Han sade att det bara var av misstag och att det skulle rättas till omedelbart. Det tror jag inte ett ögonblick på, men det var väl bra att de har täppt till det möjligtvis – om det var sant, säger Agnes Wold.

Siemiatkowski: ”Vi hade gjort fel”

GP har sökt Sebastian Siemiatkowski via Klarnas pressavdelning. Där hänvisar man till ett nytt blogginlägg, i vilket vd:n själv kommenterar Wolds kritik.

”Precis som med alla klagomål så gick vi igenom det för att lära oss och Agnes hade rätt. Hennes upplevelse var inte bra och vi hade gjort fel”, skriver Siemiatkowski i inlägget.

LÄS MER:Mari-Anne blev uppringd av bedragare – sa sig komma från Klarna

Fel inställning – bank-id triggades inte

Han poängterar också att man nu kommit till rätta med problemet.

”Vid köp av digitala produkter ska bank-id alltid triggas. Den butiken som Agnes uppgifter användes i hade fel inställning. Det har vi nu rättat”, skriver vd:n.

En av sakerna Agnes Wold är upprörd över är att Klarna, enligt Agnes Wold, gång på gång uppmanat henne att polisanmäla.

– Nej, säger jag, för jag vill inte hålla på med polisen. Jag har ju inte blivit rånad, det är Klarna som har blivit rånade, säger hon och fortsätter:

– Det intressanta är att Sebbe (Klarna-vd:n Siemiatkowski) erkänner att det bara var bullshit. Det är klart att jag inte ska behöva polisanmäla, utan det är Klarnas sak att göra.

ANNONS

Uppmuntrar drabbade kunder att anmäla

Enligt Klarna har man ett nära samarbete med polisen och anmäler eventuella bedrägerier löpande. Samtidigt uppmuntrar man alltid drabbade kunder att själva göra en anmälan.

”Det är för att försäkra att anmälan stämmer överens med kundens upplevelse och bidrar till brottsstatistiken”, skriver Siemiatkowski i blogginlägget.

I telefonsamtalet med vd:n vädrade Wold sin ilska, och ”skällde på Sebbe” för att Klarna ska ha återaktiverat hennes bestridna faktura. Som förklaring till det ska Klarna, enligt Agnes Wold, ha angett att det var företagets policy när de inte får tag på personen som bestridit fakturan. Klarna uppges ha sökt professorn via telefon och mejl.

– Det måste bli slut på det här att de lurar folk att det är deras plikt. Naturligtvis ska folk inte alls hålla på och lägga in spärrar här och där, utan när det kommer en faktura som man inte har beställt ska det räcka att bara bestrida.

LÄS MER:Skärpta id-krav för nätfakturor

”Vi kommer ändra rutinerna”

Siemiatkowski menar att man behövde mer information för att kunna jaga brottslingen med polisens hjälp, och återaktiverade den pausade fakturan när man inte lyckats få det.

”Det kan tyckas jobbigt när man helst vill slippa lägga tid på ärendet, men vi måste tyvärr hitta en balans där bedragare heller inte bara kan ringa oss och säga att köp som gjorts är falska och att de inte ska behöva betala. Med Agnes var vi för snabba och vi kommer ändra rutinerna så inte andra kunder får samma otrevliga överraskning”, skriver vd:n.

ANNONS

Klarna kan framöver rentav bli tvingade att ändra sina rutiner kring nätfakturor generellt, då regeringen nyligen lade fram ett lagförslag om att skärpa identifieringskraven vid fakturaköp på internet. Förslaget är nu ute på remiss.

Tror du att ditt ärende har löst sig nu, Agnes Wold?

– Mitt ärende har väl löst sig, men jag vill uppmana alla att inte gå på den här bluffen. Man kan inte alls bli tvungen att betala någonting som man inte har köpt, utan man ska bara att bestrida köpet. Man måste tvinga bolagen att ta sina kostnader för att de gör så här.

Var du och Sebastian Siemiatkowski överens när ni lade på telefonerna?

– Jadå, han bad ju faktiskt om ursäkt. Det har också gjort mig helt rasande, att bland alla jag har pratat med så har det inte funnits någon som har bett om ursäkt, föreslagit att kompensera mig och skicka en blombukett eller något sådant. Tvärtom! De är vänliga, men det är hela tiden känslan att jag har klantat mig och är en slarvmaja.

– Jag har ju pengar, men tänk då fattiga människor som inte kan betala och blir lurade att ta avbetalningslån och hamnar i den här skiten.

ANNONS

LÄS MER:Så skyddar du dig som konsument mot bluffmakare

LÄS MER:Shottaz bakom vishing-våg – blåste Gunnar på kvarts miljon

LÄS MER:KO: Äldre skräms att teckna onödiga skyddsavtal

ANNONS