Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Äldre elever lär de yngre matematik

GÖTEBORG: Bråktal, procent och tiopotenser. Fyra eftermiddagar i veckan åker högstadieelever från Gårdsten till Angered för att plugga matte. I undervisningen håller elever från gymnasiet.
- De gröna figurerna är 30 procent, eller hur? Kolla jag kan!
Mona Abdullahi är en av alla de åttondeklassare som efter dagens sista lektion på Internationella skolan i Gårdsten tagit sig till B-korridoren på Angeredsgymnasiet. Här får hon och hennes klasskamrater under en och en halv timma privatundervisning i matte. På terminens första träff är det mest procenträkning som gäller.
- Matte är väl ett okej ämne, men jag vill lära mig extra och behöver hjälp med vissa saker. Det blir nog lättare att få hjälp här än på lektionerna. Där babblar alla bara. Och så är det bra med unga lärare, säger hon.
Chalmersstudenter startade projektet
Matteprojektet Intize startade förra året av Chalmersstudenter för elever på naturprogrammet. Babak Radjaei har fått mycket stöd av chalmersstudenter under de tre terminer han pluggat på gymnasiet - nu är det hans tur att hålla i undervisningen. Tillsammans med två klasskompisar från Burgården ansvarar han för en grupp på 16 högstadielever.
- För mig har det betytt jättemycket att ha nån som man kan fråga och få extra hjälp av. Många av dem som kommer hit har verkligen talang och kan bli nåt. Jag hoppas att jag kan hjälpa dem med det, säger han.
Redan efter första timmen tycker Zorica Kostic att hon lärt sig massor.
- Jag är inte så bra på matte och behöver tid för att förstå. När lärarna förklarar för hela klassen pratar alla och det är svårt att koncentrera sig. Nu har jag fått det förklarat för mig på ett bra sätt, säger hon.
Än så länge är undervisningen bara öppen för eleverna på Internationella skolan i Gårdsten. Intresset har varit stort, 95 procent av alla åttor och nior har anmält sig. I dag lämnar många av skolans elever nian utan att vara behöriga till gymnasiet. Alan Zabihi, som läser till civilingenjör på Chalmers, tror att matteundervisningen kan få fler att bli motiverade och vilja läsa vidare.
- Genom att komma hit får eleverna miljöombyte och se hur det är på gymnasiet. Handledarna har ofta samma bakgrund och bor i samma område som högstadieeleverna. För många känns teoretiska program och högskola långt bort. Vi visar att det går, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.