Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fredrik Elliot sminkad till ett skogsmonster. Bild: Petter Trens

Gästrekord på Liseberg under Halloween

Med 351 000 gäster ska vecka 44 har varit lika välbesökt som sommarens högsäsongsveckor. Liseberg uppger en ökning med runt 30 000 gäster jämfört med 2018.
– Höstlov har verkligen blivit en ny högsäsongsvecka för oss. Det är lite speciellt om man tänker på vädret som vi då vanligtvis har, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Nu städas alla levande döda, spöken och andra skräckupplevelser bort från Liseberg. Efter 16 öppetdagar under halloween hade runt 351 000 gäster besökt Liseberg. För nöjesparken betyder det ett nytt rekord och en ökning med cirka 30 000 gäster jämfört med tidigare gästsiffror från 2018.

LÄS MER: Bakom kulisserna på Lisebergs nya skräckvandring

– En högsäsongsvecka på sommaren, till exempel vecka 30, har vi cirka 200 000 gäster, säger Lisebergs informationschef Julia Vasilis.

Vecka 44 är nu lika välbesökt som sommarens högsäsongsveckor på Liseberg, förklarar hon i ett pressmeddelande som skickades ut under måndagseftermiddagen.

Olika gäster för olika säsonger

Enligt Andreas Andersen har antalet besökare ökat kontinuerligt sedan Liseberg började med att satsa på Halloween-temat för fyra år sedan.

– När vi öppnade för första gången 2015 hade vi redan en bra vecka men att det nu går så bra är en överraskning, säger han.

Med sammanlagt fem skräckhus, 38 öppna attraktioner och runt 250 aktörer kunde man locka till sig mer publik i år. Parkens omsättning har ökat från 90 till 100 miljoner kronor jämfört med 2018. Lisebergs hotellbeläggning noterar också en ökad popularitet under den tidigare svåra vecka 44.

Lisebergs huvudentré under en av öppetdagarna med halloween-tema. Bild: Olof Ohlsson

Ökat konkurrenstryck för parken

För att möta de stigande besökarsiffrorna och besökarnas efterfrågan efter nya upplevelser ska kapaciteten ökas ännu mer. Andreas Andersen vill fortsätta investera och expandera. Samtidigt finns det också en fara för att olika erbjudanden inom parkens program skulle kunna konkurrera ut varandra.

– Det är olika produkter som riktar sig mot olika publiksegment men det är helt klart att det finns en viss kannibalisering där. Vi försöker att säkerställa att vi differentierar upplevelserna, förklarar han.

LÄS MER: Magnus Magnusson odlar 400 ton pumpor inför halloweenhelgen

Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Hur kommer de övriga konkurrenterna reagerar på utvecklingen?

– Jag tror att vi kommer se fler parker och attraktioner som hoppar på det här tåget. Gröna Lund har exempelvis också öppnat under halloween sedan något år tillbaka, säger han.

Årets halloween är i alla fall avklarad. För Lisebergs utseende gäller det nu att samtliga zombies, spindelnät och pumpor byts ut mot årets juldekoration.

Den kommande julsäsongen öppnar redan i mitten av november.

LÄS MER: Lisebergsbesökare attackerade zombien Annika

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.