Expert i kommunal rätt: "Detta underminerar förtroendet för kommunen"

En moraliskt oförsvarlig hantering som underminerar förtroendet för kommunens verksamhet. Så bedömer Jan Turvall, expert på kommunal förvaltning, bilreparationerna på Ringön.

ANNONS
|

– En kommunal verksamhet är ju till för att serva kommunen, inte de anställda eller deras familjer. Här har det, vad jag förstår, handlat om bilreparationer till väldigt förmånliga priser. Det är helt oförsvarligt, säger Jan Turvall, lektor vid Göteborgs universitet och expert på kommunal förvaltning och rätt.

"Moraliskt oförsvarbart"

Turvall har svårt att se att de förhållanden som GP avslöjat om hanteringen av släktingars bilar i kommunens verkstad kan vara "ett riktigt sätt att bete sig".

– Sedan är det frågan om det går att lagföra, bestraffa någon för detta. Det tror jag är svårt. Men att det är moraliskt oförsvarbart och att det underminerar allmänhetens förtroende för kommunal verksamhet i stort – det tror jag är klart.

ANNONS

Jan Turvall välkomnar granskningar av den typen GP gör av Göteborgs Stads Leasing AB (före detta Gatubolaget).

– De är principiellt viktiga. Jag tror att det är en långsiktig inlärningsprocess. Förhoppningsvis lär man sig också i andra kommuner att man inte kan göra så här.

Långt under marknadspriset

Mats Arnsmar (S) är ordförande i styrelsen för Göteborgs Stads Leasing AB. Han har på torsdagsförmiddagen inte läst GP:s artiklar och är oförstående till att de bilreparationer av släktingars bilar som artiklarna handlat om har gjorts med betalning för arbetskostnader. GP kunde visa att dessa fakturerade kostnader legat långt under marknadspriser, i något fall på en fjärdedel av dessa.

– Har man arbetskostnader med på fakturorna? Det hade jag ingen aning om. Om det finns arbetskostnader med, som är lägre än marknadspriserna, då ska det beskattas. Det är glasklart, det går inte ens att diskutera. Då kan vi ha gjort fel – då finns det ett förmånsvärde som vi som arbetsgivare ska betala skatt för, säger Mats Arnsmar.

När han tillträdde för knappt två år sedan som ordförande i dåvarande Gatubolaget, hade han hört talas om privata reparationer i bolagets verkstad.

– Då hade man fritidskvällar, eller vad man kallade det, då man hade rätt att greja med sin egen bil. Jag ställde frågor om detta och fick svaret att man på fritiden grejade med sin egen, barnens eller frugans bil. Det ansåg jag inte var något konstigt, säger Mats Arnsmar.

ANNONS

Skulle bara ske utan betalning

Det Arnsmar refererar till är de så kallade hobbykvällarna som var verkstadschefen Lars Stjerns förklaring till privatbilarnas närvaro i verkstaden, i dages granskning.

– Det var sagt att privatbilarna bara skulle vara i verkstaden på dessa onsdagskvällar. Och det skulle inte tas ut någon arbetskostnad, säger Mats Arnsmar.

Han ska nu närmast titta på de fakturor som varit GP:s underlag för artiklarna.

– Och vi får tillsätta en revisor som går igenom detta, säger Mats Arnsmar.

ANNONS