Det finns under onsdagen fortfarande inte mycket information om vad som fick ett ultralätt flygplan att krascha utanför Borås under tisdagskvällen.
Enligt Borås Ultralätt flygklubb, dit planet tillhörde, var det en klubbmedlem och en passagerare som befann sig i planet.
Olyckan har skakat om flygklubben och på tisdagskvällen samlades styrelsen och några klubbmedlemmar. På mötet sörjde man det inträffade och meddelade övriga medlemmar om olyckan.
Ordföranden för Borås Ultralätt flygklubb, Craig Tivendale, beskriver stämningen som sorgsen.
– Alla är djupt chockade och tycker att det är väldigt tråkigt. Vi är en tät klubb och har mycket roligt tillsammans så nyheten om olyckan spreds väldigt fort.
LÄS MER:Ett mindre flygplan har kraschat i Borås
Mannen erhöll sitt flygcertifikat tidigare under året
Borås Ultralätt flygklubb har satt ihop krisgrupper som ska sköta det praktiska arbetet kring olyckan och hjälpa till med utredningen.
Klubben har under de kommande dagarna även ställt in alla sina flygningar.
– Vi gör det av respekt för familjen och för att visa vår sorg, säger Craig Tivendale.
Mannen som flög planet ska ha erhållit sitt flygcertifikat tidigare under året.
Enligt Craig Tivendale har klubben som policy att medlemmar måste flyga ensamma i tio timmar efter att de klarat teoriprovet och uppflygningen, innan passagerare tillåts följa med upp i luften. Detta för att bygga upp erfarenhet.
– Han var färdigutbildad, men hade inte mångårig erfarenhet.
"Mycket bra och stabila flygegenskaper"
När olyckan inträffade hade flygplanet varit i luften i en timme och 24 minuter, visar data från Flightradar.
Flygplanet, som är av modellen Sila 450c och har varit i bruk sedan 2015, är nu taget i beslag för en kommande teknisk undersökning, meddelar polisen.
På sin hemsida skriver flygklubben att flygplansmodellen i fråga har en toppfart på över 220 km/h och är främst avsedd för långdistansflygningar. Det beskrivs också som ett plan med "mycket bra och stabila flygegenskaper".
– Vi har haft mindre typ av haveri tidigare, men aldrig några personskador. Det är väldigt ovanligt för den här typen av flygning, säger Craig Tivendale.
LÄS MER:Vittne till flygkraschen: "Jag tog skydd när det small"
Flygexperten: "Ett pussel"
Enligt Jan Ohlsson, flygexpert, har flygplansmodellen i fråga haft få registrerade fel och gårdagens olycka ska vara den första dödsolyckan.
– Den är byggd för att klara tuffa förhållanden, både sett till väder och terräng. Det är mer av ett arbetsplan än ett akrobatplan. Man hade kunnat kalla modellen luftens traktor, säger han.
Vidare menar Jan Ohlsson att det inte finns några klara ledtrådar till vad som föranlett olyckan.
– Att utreda sådana här olyckor är mer av ett pussel än olyckor med trafikflyg som har betydligt fler övervakningsmöjligheter. I den här flygmodellen finns inga svarta lådor, utan det blir upp till haverikommissionen att studera närmare hur planet framfördes innan det kraschade.
Han fortsätter:
– Men man kan jämföra det med körkortet. Många olyckor involverar unga förare, och detsamma gäller flyget. Det är ofta en fråga om rutin innan man kan göra avancerade flygningar.
Kan komma att utredas av Statens haverikommission
Det är polisens trafiksektion i Göteborg, i samverkan med andra myndigheter, som leder utredningen av olyckan.
Dödsolyckan kan dock komma att utredas även av Statens haverikommission (SHK). En första bedömning görs nu av en utredare på myndigheten.
Haverikommissionen tar normalt sett inte upp olyckor med ultralätta flygplan, men kommissionen kan själv besluta om undantag.
– Det kan finnas säkerhetsvinster med att utreda en sån här händelse. Vi tittar då efter om det finns nån generell brist, eller nåt generellt systemfel, som vi skulle kunna plocka upp i samband med utredningen, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande på SHK till TT.
På torsdagsförmiddagen meddelande polisen att man under gårdagen genomfört dörrknackning i området och att man ska fortsätta med detta under torsdagen.
Enligt polisen finns det i nuläget inte några uppgifter om kända fel på flygplanet.