Teslas Nordenchef Peter Bardenfleth-Hansen, säger att den svenska marknaden för bolagets elbilar växer.
Teslas Nordenchef Peter Bardenfleth-Hansen, säger att den svenska marknaden för bolagets elbilar växer.

Tesla vill se mer konkurrens

Tesla välkomnar Volvo Cars elsatsning. – Det är bara bra. Ju fler elektrifierade bilar som kommer ut på marknaden, ju billigare kommer tekniken att bli, säger Peter Bardenfleth-Hansen, Nordenchef för Tesla.

ANNONS
|

Han var under tisdagen i Göteborg för att vara med på invigningen av Teslas nya butik, som flyttat från utkanten av Mölndal, till Brunnsparken i centrala Göteborg. Servicecentret blir dock kvar i Mölndal.

– En av orsakerna till att man började sälja bilar utanför städerna, var att de smutsade ner – det gör inte vi. För oss är det också väldigt viktigt att så många människor som möjligt ser vad Tesla handlar om, därför ska vi finnas mycket centralt i städer, förklarar Peter Bardenfleth-Hansen butikskonceptet.

I princip all Teslas försäljning sker också över nätet i dag – butiken är på det viset mest ett skyltfönster dit potentiella köpare kom komma för att titta på och testköra bilarna.

ANNONS

Hur många göteborgare som redan i dag kör en Tesla finns det inga siffror på. Den svenska marknaden för de exklusiva elbilarna är fortfarande mycket liten, förra året levererades knappt 1 000 exemplar till svenska kunder. Peter Bardenfleth-Hansen beskriver dock marknaden som god – och växande.

Ska öka produktionen

– Jag kan inte gå in på konkreta mål, eftersom vi är ett börsnoterat bolag. Vi kommer dock att öka den totala produktionen signifikant framöver – från knappt 53 000 bilar förra året, till runt 90 000 bilar i år. Om du tar de siffrorna och analyserar vad det skulle betyda för varje marknad ger det en indikation på vad vi förväntar oss av just den svenska marknaden, säger han.

Han lägger också till att förhandsbeställningarna av Model 3, Teslas ”billigare” modell varit ”mycket överraskande höga” i Sverige, jämfört med resten av Europa. Model 3 ska börja produceras i slutet av nästa år och levereras tidigast 2018 i Sverige. 2019 lanseras samtidigt Volvo Cars första helelektrifierade bil. Konkurrens som Peter Bardenfleth-Hansen ser mycket positivt på.

– Teslas grundläggande uppdrag är inte nödvändigtvis att bygga bilar, eller att lyfta fram våra egna bilar – utan att snabba på världens omvandling mot hållbar energi och hållbara transporter. Ett av de största problemen med elbilar i dag är att de är så dyra, jämfört med bilar med förbränningsmotorer – de skulle kunna bli mycket billigare om fler större tillverkare gick över till el, säger han.

ANNONS

Konkurrens ska ge billigare bilar

En Tesla kostar i dag mellan drygt 700 000 och 1,5 miljoner kronor beroende på utförande. När fler och större biltillverkare ger sig in på marknaden för elektrifierade bilar hoppas Peter Bardenfleth-Hansen att priset på bland annat komponenterna sjunker och fler får råd att köra på el.

– Vi vill sporra andra tillverkare att bygga egna elbilar. Varje ny elektrifierade bilmodell som kommer ut på marknaden är en fantastisk sak, säger han.

ANNONS