Mängder av jobb riskeras i hamnkonflikten

Västsvenska handelskammaren och LO-distriktet i Västsverige gör en gemensam vädjan till alla parter i containerhamnen om att lösa problemen - annars kan mängder av jobb riskeras.

ANNONS
|
LO-distriktets chef Bengt Forsling och Västsvenska handelskammarens VD Johan Trouvé vill se en långsiktig lösning i containerhamnen.
LO-distriktets chef Bengt Forsling och Västsvenska handelskammarens VD Johan Trouvé vill se en långsiktig lösning i containerhamnen. Bild: Jonas Lindstedt

Nyligen kom rysarresultatet för Göteborgs Hamn, fjolårets stridigheter i containerhamnen mellan APMT och Hamnarbetarförbundet hade fått containervolymerna att minska med nära 20 procent.

Rederierna och kunderna flyr och vågar inte komma tillbaka i rädsla för att stridigheterna ska blossa upp på nytt.

– Vi ser att det är en oerhört allvarlig situation. Den här konflikten kan påverka arbetstillfällen, och det handlar inte bara om Västsverige och hamnen utan också övriga Sverige. Vi har medlemsföretag som ringer och är förtvivlade, med en ständig vädjan om hjälp att få en ordning i Göteborgs hamn, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

ANNONS

Oroade för jobben

Bengt Forsling, förste ombudsman på LO-distriktet i Västsverige konstaterar att en rad olika branscher inom export- och importindustrin behöver en fungerande logistik. Men istället för att skicka godset via båt kör företag som till exempel SKF lasterna via lastbil.

– Ser man till de jobb som påverkas allra mest här och nu så är det tydligast inom e-handelssektorn, som är oerhört expansiv. Det är väldigt många jobb vi gemensamt oroar oss för både inom fackföreningsrörelsen och näringslivet, säger Bengt Forsling.

Någon exakt siffra om hur många jobb som kan vara i farozonen på grund av att den olösta konflikten finns inte idag.

APM Terminals Hamnen containerhamnen container Bild Stefan Berg
APM Terminals Hamnen containerhamnen container Bild Stefan Berg Bild: Stefan Berg

Västsvenska näringslivet ställde sitt hopp till att medlarna skulle lösa konflikten. Medlarna kastade in handduken efter att ha lämnat flera förslag som APMT accepterat men Hamnarbetarförbundet tackat nej till.

I somras tillsatte arbetsmarknadsminister Ylva Johansson en utredning som ska se över konfliktregler på arbetsplatser där det finns ett gällande kollektivavtal, men konkurrerande fackföreningar.

– Det är ett förtroende som ska återbyggas och då måste man se en långsiktig lösning, säger Johan Trouvé och efterlyser att alla parter i containerhamnen sätter sig ner och försöker komma överens.

Fungerande partsamverkan

– Parterna måste komma överens. Och det är också en vädjan om att se det i ett större perspektiv, för det finns människor som riskerar att förlora jobbet ute i landet, säger Bengt Forsling som vill se en fungerande partsamverkan i hamnen.

ANNONS

Från Hamnarbetarförbundet är man öppna för en trepartslösning, men för att det ska hända måste alla inblandade parter kompromissa, konstaterar förbundsstyrelseledamoten Erik Helgeson.

Erik Helgeson, talesperson för Hamnarbetarförbundet är öppen för samtal. Men alla måste kompromissa. Bild: Adam Ihse / TT
Erik Helgeson, talesperson för Hamnarbetarförbundet är öppen för samtal. Men alla måste kompromissa. Bild: Adam Ihse / TT Bild: Adam Ihse/TT

Hamnarbetarförbundet kanske måste göra avkall på sin organisationsmodell, Transport kanske måste kompromissa med sitt avtalsmonpol, tror han.

– Från arbetsgivarens sida tror jag det är fullständigt uteslutet i dagsläget. Jag tror inte att APMT eller Svenskt näringsliv är intresserade av en förhandlingslösning. De vill ha en lagändring.

Nobbar hängavtal

Att Hamnarbetarförbundet skulle skriva på ett hängavtal till Transports hamn- och stuveriavtal ser han som fullständigt uteslutet.

– Ett hängavtal skulle göra oss helt bakbundna och ett tandlöst bihang till Transport. Vi blir inte ens lokal part, säger Erik Helgeson.

Att mängder av jobb kanske hotas på grund av att parterna i containerhamnen inte kan komma överens är inte Hamnarbetarförbundets fel, menar han.

– Det är inte vi som vägrar att förhandla. Det är arbetsgivaren. Jag tycker att det är patetiskt att vi inte kan sätta oss och komma överens. Men de enda förslag Handelskammaren och LO förfäktar är ett hängavtal. Det innebär att vi ska krypa och alla andra gå skadeslösa och nöjda ur fighten. Alla parter måste vara beredda att kompromissa. Inte bara vi, säger Erik Helgeson.

ANNONS

Handelskammarens Johan Trouvé är öppen för att bjuda in alla parter för samtal om hur man kan gör Göteborgs hamn bäst i världen.

– Från fackföreningen accepterar vi inbjudan. Får han bara dit de andra två parterna så kan vi börja prata, säger Erik Helgeson.

ANNONS