Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Christofer Ahlqvist: Att koka en falsk soppa på en spik

Med en blandning av sanna och falska påståenden lägger den radikala högerpopulistiska sajten Fria tider en bombmatta av vilseledande information. Att en riksdagspolitiker sedan delar sådana falska nyheter är både skrämmande och farligt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

”Är det så att även ni på GP liksom övriga större media inte vågar vara regimkritiska?”

Det här citatet är taget ur ett mejl från en läsare som hade läst en artikel i Fria tider, en sajt som av Statens medieråd beskrivs som en del av den ”radikala högerpopulistiska nätmiljön”. I artikeln anklagades Göteborgs-Posten för att ”ha mörkat” en händelse genom att inte följa upp ett tips. Tipset som kom till GP 2017 handlade om en person med utländsk härkomst som sades fuska med bidrag. GP får den här typen av tips regelbundet – några, som verkar extra intressanta, går vi vidare med – andra lägger vi åt sidan. När vi nu fick tipset igen strax före jul fanns kopplingar till valrörelsen i Afghanistan vilket gjorde det intressant och våra reportrar började titta på det. Två dagar före julafton publicerade Fria tider en artikel om Abdul Razag Ahmadzai i vilken de beskrev honom som en afghansk toppolitiker och att han lagt beslag på sin döda mammas pension. Samtidigt publicerade de artikeln som gick ut på att GP mörkat nyheten. Att vi skulle ha gjort det stämmer givetvis inte, den som tror det har inte varit nära arbetet på en redaktion. Ingen seriös redaktion skulle strunta i en nyhet som handlade om en person med mycket makt som också sades fuska till sig pengar. Vad vi däremot inte vill göra direkt när Fria tider publicerade sin artikel var att publicera uppgifter som inte var kontrollerade eller som byggde på källor som inte var tillförlitliga.

Det visade sig ganska snabbt att det var ett antal saker som inte stämde i Fria tiders version.

När våra reportrar fortsatte att arbeta med nyheten visade det sig ganska snabbt att det var ett antal saker som inte stämde i Fria tiders version och arbetet med att kolla sanningshalten i olika påståenden innebar mycket jobb. För att exempelvis kunna reda ut exakt vad som hänt gällande mammans pension, vilket var en bärande och felaktig del i Fria tiders artikel, kollade vi Ahmadzais version mot ett antal instanser. Bland annat så begärde vi ut uppgifter från Pensionsmyndigheten och Skatteverket samt intervjuade den polis som hade utrett fallet.

LÄS MER: Razaq Ahmadzai blev felaktigt uthängd av Fria tider

LÄS MER: Står skriven på lägenhet på Hisingen – men har inget kontrakt för bostaden

Så jobbar riktiga journalister. Sajter som Fria tider arbetar snarare med någon slags Gish-galopp-journalistik. Gish-galopp är en debatteknik som går ut på att överösa sin debattmotståndare med argument som inte direkt berör huvudfrågan men består av så många delar så att motparten inte hinner besvara allt. I Fria tiders artikel finns det vissa uppgifter som stämmer medan vissa inte är korrekta och andra är överdrivna. På samma sätt som det är svårt att bemöta den här debattekniken är det svårt att få en överblick av vad som är sant och falskt i den här propagandaartikeln. Och att döma av de förhållandevis många reaktioner som vi fått har den nått ut till många svenskar och för dem blivit en sanning. Det allvarliga är att även om vi nu kan visa att Fria tider har flera fel i sin artikel så kommer inte alla de som läste då nås av vår mer balanserade artikel.

Att en del läsare blandar ihop Fria tiders propaganda med journalistik är kanske inte oväntat, vad som är än värre är när riksdagsledamöter gör det, vilket hände i det här fallet. Den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali delade en skärmdump som föreställde Fria tiders rubrik om nyheten: Razaq, 58, vann afghanska valet – går samtidigt på bidrag som ”Razag, 63”. Ihop med skärmdumpen skriver Bali: ”Viktigt att vi är en humanitär stormakt som erbjuder bekväma bidragspensionat till u-länders fifflande politiska elit via ett uppenbart lättlurat asylsystem.”

Han använder alltså den här oseriösa sajten för att driva sin politiska linje och gör då två fel: Dels sprider han felaktiga uppgifter, dels legitimerar han sajten i och med att han i egenskap av riksdagsledamot delar deras nyheter.

När GP intervjuar Bali om händelsen säger han förvisso att Fria tider är en problematisk källa och att han delade en skärmdump för att inte länka till Fria tider. Hade det då inte varit bättre att inte dela den alls?

LÄS MER: Hanif Bali (M) spred Fria tiders felaktiga uppgifter på Twitter