Anna Levinssons däck var ingen vacker syn efter att ha kört på riksväg 40.
Anna Levinssons däck var ingen vacker syn efter att ha kört på riksväg 40. Bild: Mats Bengtsson/Anna Levinsson

124 klagomål efter underhållsarbete på riksväg 40 –Trafikverket: "Vi visste inget"

Minst 124 personer har klagat hos Trafikverket sedan deras bilar skadats efter vägarbete på riksväg 40. Nu väntar strid om ansvaret mellan Trafikverket och entreprenören NCC.
– Jag blev förskräckt, säger Anna Levinsson, en av de drabbade.

ANNONS
|

Anna Levinsson berättar om den obehagliga upplevelsen med smattrande sten mot bilen.

– Samtidigt var däcken täckta av en jättetjock beläggning full med stenar. Det var väldigt otäckt att köra, säger hon.

Natten mot torsdagen förra veckan pågick underhållsarbete på riksväg 40. I riktning mot Borås var den 14 kilometer långa sträckan från Grönkullen utanför Bollebygd till Nabbamotet i höjd med Viared avstängd.

Tidigt på morgonen öppnades vägen igen – vilket blev en chock för bilisterna på en av landets mest pendlingstäta vägar.

"Det började smattra"

Motorvägen var som ett fält fullt med lösa stenar som yrde åt alla håll. Vägytan bestod av en tjäraktig klistrig massa.

ANNONS

– Plötsligt började det smattra något hemskt under bilen – det lät bedrövligt, säger Anna Levinsson som dagligen kör sträckan för att komma till jobbet.

När hon undersökte bilen kom nästa chock.

–Jag blev förskräckt när jag såg hur däcken såg ut. Det var en jättetjock beläggning full med stenar. Det ramlade av en stor klump från bilen som var cirka fyra centimeter lång och 1,5 centimeter bred, säger hon.

Trafikverket hade ingen aning

När Anna Levinsson kom hade vägen varit öppen i drygt två och en halv timme. Bilister som kom tidigare har beskrivit upplevelsen som en hagelstorm av stenar, i synnerhet när bussar och lastbilar i hög fart drog förbi i ytterfilen.

Vägen borde aldrig ha öppnats enligt Fredd Larsson på Trafikverket. Han menar ansvaret ligger hos entreprenören NCC.
Vägen borde aldrig ha öppnats enligt Fredd Larsson på Trafikverket. Han menar ansvaret ligger hos entreprenören NCC. Bild: Privat

"Borde aldrig ha öppnats"

Enligt Fredd Larsson, projektledare vid Trafikverket och ansvarig för beläggningsunderhåll på högtrafikerade vägar, borde sträckan aldrig ha öppnats.

– Inte i det skick som vägen var, säger han.

Ändå skedde det?

– Det är högst olyckligt. Ingen på Trafikverket visste om det. Hade vi känt till hur det såg ut så hade sträckan varit stängd ett bra tag till. Det här kunde ha fått allvarliga konsekvenser, säger han.

Fredd Larsson säger att beslutet att släppa på trafik togs av entreprenören NCC och att ansvaret ligger där eftersom arbetet inte var avslutat.

ANNONS

NCC: "Ska se över rutiner"

GP har utan framgång sökt flera ansvariga på NCC. På onsdagseftermiddagen kom ett mejl från koncernens kommunikationsavdelning. Man skriver:

"Det är väldigt tråkigt att bilisterna drabbats på detta sätt. Vi beklagar det. NCC hade en tidsfrist för att släppa på trafiken igen efter nattarbetet och gjorde bedömningen att det var möjligt för bilisterna att köra på vägen i nedsatt fart som skyltningen angav. Vi undersöker händelseförloppet med berörda internt och ser över våra rutiner. Vi kommer att diskutera med Trafikverket hur vi kan förhindra att liknande situationer uppstår igen vid beläggningsarbeten framgent."

Varningen som inte hjälpte.
Varningen som inte hjälpte. Bild: L-G Johansson

Ett stort antal bilister har hört av sig till Trafikverket och vittnat om förstörda däck, lackskador och skador på rutor efter stenskott.

På onsdagen hade 124 personer vänt sig till Trafikverket.

60 av dem har begärt skadestånd, 42 har framfört klagomål och krav via telefon och 22 personer har gjort detsamma skriftligt.

Stort mörkertal

Fredd Larsson säger att det är ovanligt många i ett fall och tror att betydligt fler kan ha drabbats.

– Det kan handla om väldigt mycket pengar. Vi har inlett en utredning där våra jurister försöker få klarhet i ansvarsfrågan. Jag kan bara beklaga de som drabbats, säger han.

Fredd Larsson säger att beläggningsmetoden, där man lägger ny fästmassa med grus har begränsningar och kan skapa vissa risker.

ANNONS

– Därför är det viktigt att torkningsprocessen, brytningen som vi säger, görs klart och att så mycket grus som möjligt städas bort. Så var inte fallet här, säger han.

Handlar om pengar

Enligt Fredd Larsson är metoden vanlig – men man försöker begränsa den på större vägar.

– I grunden handlar det om pengar – i väntan på större omläggningar tvingas vi använda billigare åtgärder i samband med underhåll.

Med risk för trafikanterna?

– De åtgärder vi gör ska normalt räcka. I det här fallet handlade det om begränsad hastighet (70 km), omkörningsförbud och varningsskyltar för stenskott, förutsatt att bilisterna följer anvisningarna.

ANNONS