Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sture Hegerfors: De glömda Kalle och Hobbe-sidorna

Sture Hegerfors uppmärksammar en märklig återkomst.

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Bill Watterson var en ovanlig serieskapare.

Den 18 november 1986 startade hans serie ”Kalle och Hobbe” (”Calvin and Hobbes”) i en handfull amerikanska dagstidningar. Drygt tio år senare, den 31 december 1996, upphörde den. Watterson var då trettioåtta år gammal och hade tröttnat på att teckna serier.

”Kalle och Hobbe”, som handlar om en liten pojke och hans ”levande” tygtiger, publicerades då i 2 400 tidningar världen över; ytterst få serier når sådana siffror. Till det hade 23 miljoner (!) Kalle och Hobbe-böcker sålts.

När ursprungslagret var tömt började serien om från början. Inte en enda läsare klagade över repriserna.

En vanlig serieskapare skulle i det läget ha kämpat vidare under stånk och stön eller anställt ett ett gäng assistenter. Bill Watterson slutade.

– Jag har gjort mitt när det gäller dagliga deadlines och små rutor, sa han. Jag längtar efter att få arbeta i ett mer eftertänksamt tempo med färre konstnärliga kompromisser.

I Göteborgs-Posten gick ”Kalle och Hobbe” varje dag in långt in på det nya millenniet. Den var uppskattad. När ursprungslagret var tömt började serien om från början. Inte en enda läsare klagade över repriserna.

Men vad de svenska läsarna – inklusive GP:s – missade under alla dessa år var söndagssidorna, the Sunday pages! Amerikanska dagstidningar har av tradition stora helgbilagor där de populäraste vardagsserierna publiceras i större och mer genomarbetade versioner. Wattersons söndagsversioner av ”Kalle och Hobbe” var ofta originella, visuella och experimentella, han lekte med färger, former och uttryckssätt.

Bill Watterson, självporträtt Bild: Bill Watterson
Bill Watterson, självporträtt Bild: Bill Watterson

”Kalle och Hobbe. Söndagar 1985-1995” heter en nyutkommen och förstås synnerligen välkommen bok från förlaget Apart. Dess ursprung är en utställningskatalog från The Ohio State University Cartoon Research Library år 2001. (Bara en sån sak: ett universitet med ett teckningsforskningsbibliotek!) Här kommenterar Watterson själv ett urval av sina mest intressanta söndagssidor. På varje uppslag presenteras sidan i svartvitt till vänster och i färg till höger. Man får en unik inblick in i den kreativa processen.

Bill Watterson är en anonym celebritet. Jag kan inte påminna mig att jag stött på något foto av honom. Av hans egna karikerade självporträtt framgår i alla fall att han är smal och har glasögon och mustasch. Han har en fru men veterligen inga barn.

Om jag förstått det hela rätt sysslar han med måleri numera.