Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stefan Abrahamsson är i full färd med att planera inför sommarens segelturné i Bohuslän. Om allt går enligt planerna bär det sedan av till Spanien och Kanarieöarna i höst.
Stefan Abrahamsson är i full färd med att planera inför sommarens segelturné i Bohuslän. Om allt går enligt planerna bär det sedan av till Spanien och Kanarieöarna i höst. "Ingen trodde på mig och få ansåg mig kapabel att ro ett sånt här projekt i land", konstaterar han. Bild: Fredrik Magnusson

Stefan förverkligade sin dröm om konfirmandläger till havs

När den kände Elidaskepparen "Tarren" omkom i en bilolycka 1996 trodde nog de flesta att missionsbåten efter över 30 år längs Bohuskusten gjort sin sista tur. Men den då 32-årige sonen Stefan förverkligade sin vision, beställde en ny jättebåt och seglar nu även ut i Europa med konfirmander och andra grupper ombord.

Men Bohuskusten överges inte, båten ligger nu segelklar i Göteborg för den 57:e sommarturnén längs Bohusläns bryggor, där sång, musik och kristet budskap sprids från däck till tusentals åhörare. I höst bär det av söderut till Spanien och Kanarieöarna igen.

För att förstå sagan om denna unika kyrkbåt måste man berätta om Lennart ”Tarren” Abrahamsson.

Han hade en bilfirma när han började sin livsresa utför med spritmissbruk, konkurs, misär och flera självmordsförsök. Men något religiöst ville han inte veta av förrän han hamnade på ett behandlingshem, läste en bibel och träffade en präst, som tog med "Tarren" på hans livs första julotta.

Bild: Fredrik Magnusson
Bild: Fredrik Magnusson

Livet vände och "Tarren" utbildade sig till missionspastor. När han som sådan kom till Kungshamn såg han att det satt bara 15 åhörare i kyrkan medan tusentals strosade runt på bryggorna eller solade sig på stränderna. "Tarren" kläckte då idén om landets första flytande kyrka. Missionsförbundet tackade nej och "Tarren" tog då saken i egna händer. Han köpte en gammal båt, byggd 1876, och började segla längs kusten från Göteborg till Strömstad. Han fick ihop ett litet gäng som sjöng och spelade från däck vid bryggorna. Själv berättade han för den allt större publiken om sin egen livsresa i predikningar och så småningom utökades seglatserna med en turné kring jul.

1964 föddes sonen Stefan. Båten blev hans andra hem redan från början och han gillade hav och segling, musik och sång samt ungdomar. På somrarna jobbade han med allt ombord tillsammans med hela familjen. Mamma Gun och de sju barnen blev en viktig kugge i Elidagänget.

– Jag spelade trumpet och elbas och blev springpojke, minns Stefan.

Rekordung skeppare

Han testade flera olika jobb, men sjön lockade mer än något annat. Hans navigationsstudier blev lyckosamma och med beviljad dispens blev han redan som 16-åring landets yngste skeppare med examen för de stora haven.

Stefan blev en allt viktigare person ombord, men att ta helt över hade han verkligen inte väntat sig. Och knappt någon trodde på honom heller.

– Det var den tragiska olyckan då "Tarren" omkom som krävde snabba beslut, säger Stefan. Det var ju pappa som var frontfiguren och kände alla, inte jag. På några dagar ändrades allt.

Nobben på banken

Stefan minns så väl det första bankbesöket där han sökte ett större banklån för att förverkliga sin vision om en ny 40 meter lång båt med 1500 kvadratmeter segel och kapacitet att trafikera de stora vattnen. Och med plats ombord för kurser och möten.

Bankmannens nej uttrycktes brutalt:

– Den siste idioten är tydligen inte född än, sa han.

Men på något sätt lyckades Stefan mobilisera många som ville vara med ekonomiskt.

– Vi har aldrig haft stora sponsorer, säger han. Över hälften av alla pengar kommer från de många som skänker en slant.

Bild: Fredrik Magnusson
Bild: Fredrik Magnusson

Det var den femte Elidabåten som fick beteckningen Elida V.

Och redan från början var det mest ungdomar ombord. Konceptet utvecklades vidare och Stefan drog ut över Atlanten söderut med Spanien och Kanarieöarna som nya missionsfält.

Stefan har under årens lopp, 14 resor hittills, blivit en känd och välkommen besökare i de spanska hamnarna. Där vimlar det också av svenska semesterfirare.

Prästkvartett engagerad

Fyra präster är engagerade i konfirmandlägren som delas in i tre delar, 23 dagar segling hemmavid, två korta läger i land och sedan en drygt två veckor lång segling till Kanarieöarna, dit ungdomarna flygs från Sverige och ersätter gruppen som seglar hemåt. Tre grupper om 24 i varje.

– Tre fjärdedelar av ungdomarna har ingen kyrklig bakgrund och de har ofta av en tillfällighet hamnat ombord, sett båten vid en bohuslänsk brygga eller hört talas om lägren, säger Stefan.

– De kopplar inte båten till nåt kyrkligt utan ser Elida som vilken båt som helst. Kul segling helt enkelt när de åker hemifrån.

– Många ungdomar som kommer hem fortsätter sedan som ledare.

Har lärt sig lite spanska

Stefan har nu fått så många vänner i Spanien att han lärt sig spanska till husbehov.

Och hans goda kontakter i de spanska hamnarna gör också att han får hjälp att lägga till med sitt stora fartyg på exklusiva bryggor inne i städernas centrum.

– I Malaga till exempel kan vi ligga vid ströget med alla krogar mitt i city, säger Stefan. Hamnavgifterna är skyhöga med kanske 5000 kronor per natt, men vännerna utverkar rabatt och fixar service.

Pandemin har ställt till det ordentligt och en tid i vintras låg Elida fast i Las Palmas. Konfirmandlägren fick ställas in och båten seglas hem till Göteborg utomskärs över öppet hav utan landkontakt.

Tämligen låga avgifter

Stefan känner särskilt starkt för ungdomar med tuff bakgrund och familjer som inte har så tjock plånbok. Avgifterna hålls därför på en låg nivå och ett stort antal givare skänker pengar. En betalningsplan brukar också ordnas. Båtkonfirmation är populär och köerna är långa.

Stefan tar även gärna ombord vanligt folk på båten under långseglingarna.

– Senaste turen hade vi en passagerare som valde att fira sin 80-årsdag på havet utanför Biscaya, säger han.

Nu väntar en sommar som för många är annorlunda, men Elida med kapten Stefan kommer att segla som vanligt längs Bohuskustens hamnar och bryggor där publiken troget väntar.

Känner tacksamhet

Stefan är glad över framgångarna och känner tacksamhet.

– Ingen trodde på mig och få ansåg mig kapabel att ro ett sånt här projekt i land, säger han.

Det är och har varit tufft många gånger under resans gång, men det enkla bryggfolket har ställt upp med pengar när kassan gapat tom.

Allt har inte gått som på räls för Stefan heller. Ofta pengaproblem och personligen drabbades han hårt när hans förra fru Rene efter bara några veckors kamp mot levercancern gick bort.

Gigantisk framtidsdröm

För framtiden drömmer han om en jordenruntresa, men det äventyret är inte aktuellt just nu. I de spanska hamnarna väntar många vänner på att den stora Elidabåten ska dyka upp som vanligt i höst och de goda samtalen kan fortsätta.

Måste man vara religiös för att få åka med på båten?

– Nej, absolut inte, svarar han. Här får man smaka och känna på den kristna tron utan köptvång.

Stefan Abrahamsson

Ålder: 57 år.

Gör: Kapten på Elida, Sveriges enda missonsbåt i sitt slag.

Bor: På Hälsö när han är hemma.

Familj: Fru Diana 41 år, fem barn.

Intressen: Segling, storkonsument av böcker.

Favoritmat: Stekt makrill, färsk potatis och skirat smör med lingon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.