Martin Lorentzon grundade Spotify tillsammans med Daniel Ek 2006. Denna strömningstjänst förändrade musikvärlden i grunden och har numera över 200 miljoner användare världen över.
– Det är fantastiskt kul, men jag tänker aldrig på siffrorna utan på att jag har skapat något som många människor använder och att jag har kunnat påverka. Det ger en härlig känsla. Min drivkraft är att skapa något som människor vill ha, säger han.
Medan Daniel Ek anses vara ett it-geni har Martin Lorentzon bidragit till bolagets utveckling på andra sätt.
– Jag är bra på två saker: att titta in i kristallkulan och hitta bra personer. Jag har alltid varit extrovert och gillar att prata med andra människor, det är så jag hämtar inspiration. Även som plugghäst under uppväxten hade jag många fritidsaktiviteter och träffade mycket folk. Annars är jag dålig på det mesta.
Utbildning viktigt
Han växte upp i Borås som yngst i en trehövdad syskonskara. Pappa var ekonom och mamma lärare så mönstereleven Martin fick med modersmjölken övertygelsen om utbildningens vikt. Däremot var tidsandan inte speciellt företagarvänlig, framhåller han.
– Entreprenörskap var nästan något fult. Man pratade mer positivt om att folk kunde vinna på lotto.
Ändå var det entreprenör han blev. Som förklaring nämner han sina entreprenöriella rötter från morfar och farfar, samt en hisnande dröm om att sälja tändstickor till varje kines efter att ha läst om Kinas stora befolkning och tändstickskungen Kreuger.
– Jag har alltid haft en dröm att skapa någonting.
Efter studier på Chalmers grundade 30-årige Martin Lorentzon marknadsföringsföretaget Tradedoubler tillsammans med Felix Hagnö. Sex år senare, ungefär samtidigt som han sålde sin andel i Tradedoubler, inträffade en annan vändpunkt: han träffade Daniel Ek.
Långsiktig visionär
De bestämde sig så småningom för att satsa helhjärtat på streaming av musik på nätet. Åren som följde var dock ingen dans på rosor. Folk från musikbranschen skrattade åt dem och ingen ville låna dem pengar.
– Det slutade med att jag finansierade bolaget initialt. Det tog oss tio år att slå igenom ordentligt. Man måste vara smågalen för att stå emot så länge, men det gäller att vara långsiktig och ha en vision. Jag var övertygad om att det skulle gå och då orkar man kämpa sig igenom.
Spotify värderas i dag till en bra bit över 200 miljarder kronor, vilket innebär att Martin Lorentzon, med sitt aktieinnehav på drygt tio procent, är Sveriges rikaste tech-miljardär. Man kan undra hur stark drivkraft pengar är för honom.
– Inte så stark. Jag klär mig enkelt och har inte någon egen bil, jag har cykel. Men utan pengar hade vi nog inte kunnat starta Spotify.
Tränar varje dag
Efter 25 år som entreprenör har han slutat att jobba operativt i Spotify, han nöjer sig med att sitta i bolagets styrelse.
– Det är skönt att ta det lugnt. Jag är träningsnarkoman och tränar varje dag. Jag cyklar, joggar, powerwalkar och spelar både squash och tennis. Jag har lägenhet i Åre där jag åker längdskidor på vintern och cyklar mountainbike på sommaren. Jag mår mycket bättre när jag rör på mig. När jag träffar folk får jag mina bästa idéer och när jag rör på mig reflekterar jag över idéerna.
Trots lugnare tempo kommer vi antagligen att se mer av entreprenören och samhällsförändraren Martin Lorentzon framöver. Kanske inom andra områden som han brinner för – klimatet, vården och skolan.
– Jag vill fortsätta att förändra saker.
Martin Lorentzon
Ålder: Fyller 50 år den 1 april.
Gör: Medgrundare av och styrelseledamot i Spotify.
Familj: Flickvän.
Bor: Stockholm.
Så firar han födelsedagen: Bortrest utomlands.
Om att fylla 50: “Jag är uppvuxen med träning och det känns som förut. Allt är roligt”.
Favoritmat: Husmanskost.
Framgångsrecept: “Satsa tre procent av din energi på affärsidén och 97 procent på genomförandet. Många har liknande idéer, det är genomförandet som är det svåra”.