Ellen Larsson är uppväxt på en gård i Skålldal i Kode, där föräldrarna driver jordbruk och ett ekomejeri. Hon trivs med djuren och de med henne.
Ellen Larsson är uppväxt på en gård i Skålldal i Kode, där föräldrarna driver jordbruk och ett ekomejeri. Hon trivs med djuren och de med henne. Bild: Clas-Göran Sandblom

Sopranen Ellen sjunger ut –kärlek skonar ingen

Äntligen får Ellen sjunga ut - när hon debuterar i - Håkan Hellström musikal.

ANNONS
|

Ellen Larsson har uppfyllt sin dröm men har väntat i ett år på att för första gången få ta ton på sin nya arbetsplats – GöteborgOperan.

– Oj, vad jag har längtat säger hon.

Opera är inte bara sång

Många ser opera enbart som klassisk sång. Det är snarare musikteater, med skolade aktörer i ett rollspel – alltså en genre, inte bara ett sätt att sjunga

– Den kombination har jag, som även tycker om musikaler, gått igång på. Jag älskar den här konstformen, säger hon.

Ellen Larsson är uppväxt på en gård i Skålldal i Kode, där föräldrarna driver jordbruk och ett ekomejeri. Hon trivs med djuren och de med henne.

ANNONS

Hemma på föräldrarnas gård berättar Ellen i solskenet och fåglarnas kvitter hur musiken kom in i hennes liv som sexåring.

Tvärflöjt hemma och väntade

– På en skolavslutning sa jag lite försynt ”så fint det lät” när en annan elev hade spelat tvärflöjt.

De musikintresserade föräldrarna var lyhörda.

– Några dagar senare låg en tvärflöjt och väntade på mig därhemma.

Intresset för musik har aldrig klingat av.

– När jag gick i trean i Kode, sjöng jag i Solberga kyrkokör. Ingen behövde tjata för att få mig dit. Jag var ivrigt och självgående. Jag ställde noterna på locket till bilens handskfack och gjorde flöjtläxorna till och från lektionerna..

Kul med stämsång

Alla val därefter kom naturligt: till kulturskolan, orkestrar och till olika musikklasser.

– Jag sjöng och spelade piano. Att sjunga i stämmor var kul. Intresset för musikaler växte.

Att studera på Hvitfeldska, med mycket klassisk musik i undervisningen, var ett klart mål.

– Det var bara där jag ville gå, jag hade fortsatt söka ända tills jag kommit in, haha…Först där började jag ta sånglektioner, säger Ellen.

Ellen började i Kungälvs musikkår 2009, på senare tid sångsolist. Hon har även varit luciakandidat i Göteborg.

– Efter det gav jag mig själv ett år för att komma in på musikhögskolan. Det gick vägen.

ANNONS

Fokuserade på sången

Helt avgörande för utvecklingen var när Ellen fick undervisning av Anita Soldh på Musikkonservatoriet i Falun.

– Hon trodde på mej och var uppmuntrande. Därefter fokuserade jag helt på sången, säger Ellen.

Bara genom att tala avslöjar Ellen att hon har en klar, väl modulerad och stark röst. Hon är sopran. Sjunger alltså i de höga registren.

Ellen var en av de lyckliga som fick grönt ljus till Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Där gick hon i tre år

– Det var dit jag ville. Jag var jublande glad och fokuserade på att bli bra. Vi övar skalor, artikulerar och sjunger speciella sånger.

Depp och tvivel

Genom studierna har Ellen framträtt när det funnits möjligheter.

Utbildningen är krävande. Det fanns stunder av depp och tvivel.

– Jag ville inte visa så mycket av det, jag är för stolt för det, jag ville inte bli sedd som svag.

Ellen säger att eleverna får en tajt relation till lärarna.

– Sångläraren blir som en personlig coach, ett nära samarbete. Därför blir tydligt om man inte mår bra, säger hon.

Eleverna i Köpenhamn kommer från hela världen. Danska språket brukar sätta myror i huvudet hos många.

– Alla måste lära sig. Vi talar en slags skandinaviska.

ANNONS

Knäckte koden

Lite skämtsamt sägs att danska språket är så svårt att danskarna själva inte förstår varandra.

– Efter ett tag knäckte jag den danska språkkoden. Då kunde jag täppa till några kunskapsluckor i musikhistoria. Det är faktiskt lättare att sjunga på ett utländskt språk. Jag var i Köpenhamn i fem år, de sista två gick jag på Operaakademiet och tog min master, med inriktning på opera.

Beskriv dej själv:

– Jag är nog snäll, tänker mycket på andra, vill att alla ska må bra. Då mår jag också okej. Sådana funderingar tar å andra sidan energi.

Vad säger lärarna?

En unik röst

– De säger att jag har en unik röst och ett starkt uttryck på scen. Flera lärare beskriver att min röst har värme men ändå har det svenska, nordiska, klarheten. Fast det är viktigt att vila stämbanden.

Har du någon förebild?

– Många. Nina Stemme är helt otroligt bra. Jag tycker mycket om Anne-Sofie von Otter och Mia Persson. Kanske för att jag kan se mej själv i dom eftersom de är inspirerande svenska sångerskor.

En person som sjunger med en klassisk skolad röst sägs ”sjunga opera”. Men strikt är opera en genre, sång och teater och inte bara ett sätt att sjunga.

ANNONS

– Jag gillar att agera.

Tummat passerkort

Ellen har tummat på passerkortet till Operan ett bra tag.

Hur ser du på framtiden?

– Den är ljust Jag ser fram mot ett bra och fantastiskt jobb på Operan i Göteborg. Pandemin gör att tjänsten börjar först nu. Jag har längtat, men jag är lyckligt lottad som väntat på något gott. Det har förstås varit frustrerande. Alla har varit i en supertråkig situation.

Skålldals stolthet i Kode ska vara med i ”Kärlek skonar ingen”, musikal av Håkan Hellström, Victoria Brattström, Simon Ljungman och Mirja Unge. Musikalen baseras på Håkans låtar.

Ellen Larsson

Ålder: 28.

Bor: Sjuntorp söder om Trollhättan.

Yrke: Operasångerska.

Drömroll: Norina i Don Pascuale, Susanna i Figaros bröllop

Familj: Pojkvännen Markus Rehn, snowboardinstruktör, föräldrarna Lena och Håkan, storasyster Ida, bröderna Gustav och Alfred.

Intressen: Huset vi nyss flyttat in i. Djur, natur, att laga god mat, dryck, att umgås och ha det härligt. Att hitta saker på loppis.

Vad har du för bild på mobilen: En tavla på en liggande kvinna, lätt utslagen i en grön soffa.

Bästa tiden på dygnet: Typ klockan nio på förmiddagen.

ANNONS