Robin vill bli din cykelkompis

Lite hjälp på traven för den som vill ta steget och börja cykla till jobbet. Det är idén bakom Robin Olssons projekt Cykelkompis, som drar i gång under våren.
– Jag vill ha fler cyklister att heja på ute på cykelbanorna, säger han.

ANNONS
|

Tanken är enkel. Den som vill komma i gång och cykla till jobbet, men som av en eller annan anledning drar sig för det, kontaktar Robin Olsson som rycker ut som följeslagare under en provrunda.

Det kan handla om att visa den smartaste och säkraste vägen, hur man navigerar genom kluriga korsningar, eller var det är extra viktigt att hålla koll på övrig trafik över axeln.

– Men först tar vi ett samtal och tjôtar lite om vad just den personen behöver för att börja cykelpendla, säger Robin.

En kompis bytte jobb och skulle cykelpendla

Än så länge har han testat konceptet i skarpt läge en gång. En kompis bytte jobb och skulle plötsligt pendla åtskilliga kilometer i motsatt riktning jämfört med tidigare och Robin föreslog en lämplig väg. Men fick tänka om.

ANNONS

– För henne är det väldigt viktigt att ha cykelbana som är separerad från övrig trafik, så hon ville inte alls cykla på de gator jag hade valt. Och det är nog så det kommer vara, att man får testa sig fram, säger han.

Ett annat exempel på vem som kan ingå i målgruppen är en kvinna som blev intresserad av projektet redan i höstas, när det än så länge bara var en nykläckt idé.

– Hon är en van cyklist men kommer från landet och känner sig inte trygg med att cykla i stan med all trafik. Hon har inte körkort heller, så då får vi lägga en del tid på trafikregler också.

Hjälper folk att komma igång

Robin Olsson betonar att Cykelkompis inte handlar om att lära ut hur man cyklar. Den uppgiften lämnar han med varm hand över till Cykelfrämjandets cykelkurser för vuxna.

– Men jag hjälper gärna dem som kommer därifrån att komma i gång med att cykla i vardagen, säger han.

Det är inte första gången som Robin Olsson drar i gång ett cykelrelaterat projekt. I snart sju år har han drivit cykelkulturkaféet Llama Lloyd i Kvillebäcken, där han uppmuntrar till cykling genom att ge rabatt till de kunder som kommer på två hjul. Han arrangerar också sociala cykelturer, så kallade slörull, och cykeltävlingar med inspiration från cykelbudsvärlden.

ANNONS

Visa hur gött det är att inte äga bil

Han säljer också kaffeprenumerationer där kunderna får sitt kaffe levererat av honom personligen – på cykel, så klart – och använder sociala medier för att sprida en positiv bild av cykling.

– Jag har alltid försökt att visa hur gött det är att inte äga en bil, och att det finns andra sätt att ta sig fram, säger han.

Ja, varför ska man cykla?

– Det finns tusen anledningar. För att må bättre, för att få alla andra att må bättre genom att inte smutsa ner i städerna, för att ha friheten att ta sig vart man vill i 25 kilometer i timmen, för att slippa lägga pengar på kollektivtrafik eller avbetalningen på en bil, till exempel.

Intresserade kan anmäla sig på cykelkompisar.se. Robin Olsson testar projektet tillsammans med Göteborgs stad som han har fått lite folkhälsomedel av för att utveckla konceptet under våren.

– Jag tror att det är en bra tid. Ingen börjar ju cykla mitt i vintern, säger han.

Hur stort intresset kommer att vara vet han inte, och inte heller om det kommer att vara ett rent volontärprojekt eller en tjänst som han kan ta betalt för. Men en förhoppning är att arbetsgivare ska vara villiga att stå för notan i form av friskvårdsbidrag.

ANNONS

Anställda som cyklar har färre sjukdagar

Ur deras perspektiv vore det smart, menar han, eftersom anställda som cyklar till jobbet generellt har färre sjukdagar. Det kunde till exempel en grupp nederländska forskare visa i en studie från 2010, där sambandet mellan människors resvanor och sjukfrånvaro undersöktes. Ju oftare människor tar cykeln till jobbet och ju längre de har att cykla, desto mer sällan sjukskriver de sig, var slutsatsen.

Men ett litet mål har han ändå satt upp för sig själv.

– Jag hoppas få tio personer att börja cykla i år. Det borde vara möjligt att uppnå.

Tio nya cyklister alltså, som i Robin Olssons ögon förgyller staden med sin blotta närvaro.

– Det vore trevligt. Till skillnad från bilister så kan man ju heja på cyklister. Det är ju knappt att man ser folk när de sitter i sina opersonliga plåtburkar. Jag vill ha fler cyklister att heja på ute på cykelbanorna.

Robin Olsson

Ålder: 40 år.

Bor: Kvillebäcken.

Familj: Sambo

Gör: Driver cykelkulturkafét Llama Lloyd och ett coworking space, jobbar med projekt inom delningsekonomi och hållbar konsumtion, kör färdtjänst.

ANNONS