Måtten varierar stort  - flygbolagen gör det inte enkelt för resenärerna.
Måtten varierar stort - flygbolagen gör det inte enkelt för resenärerna.

Dyrt att inte kolla handbagagets storlek

ANNONS
|

Det var när lågprisflygen etablerade sig i landet som trenden med stora kabinväskor på planen dök upp. Flygresorna var nämligen oftast väldigt billiga, medan kostnaden för incheckat bagage var hög. Lösningen blev att packa ner ett par ombyten i en kabinväska, och lämna det stora bagaget hemma

- Vi brukar vara väldigt frågvisa när kunden vill köpa en väska. Det är viktigt att veta vart hon ska åka och vilka flygbolag hon brukar resa med, säger Marianne Ågren på Väskaffären i Göteborg.

För den som vill slippa att checka in sitt bagage, gäller det att hålla sig innanför de mått och den vikt på handbagaget som flygbolagen har satt upp. Ett litet övertramp från reglerna och priset på flygbiljetten kan bli dubbelt så högt.

ANNONS

Vanligtvis får du ta med en väska på planet som är max 55 centimeter hög och 40 centimeter bred - men det är definitivt ingen sanning huggen i sten.

Läs också: Lista: Så stor får kabinväskan vara

Malmö Aviation eller Wizz Air, till exempel, har mycket mindre mått på det tillåtna handbagaget än de övriga flygbolagen. Har du med dig en "normalstor" kabinväska till Malmö Aviationflyget kan du bli tvungen att checka in väskan - medan det ungerska flygbolaget har valt en annan kreativ lösning. Wizz Air tillåter också passagerarna att ta med sig handbagage som är max 56 centimeter högt - men tar i stället ut en extra kostnad. Den som bokar in en större väska redan när biljetten beställs kommer undan med en hundralapp. Men den som upptäcker storleksskillnaden först på flygplatsen, tvingas betala 360 kronor extra för att få med bagaget.

- Vi har inga kabinväskor alls i den storleken som Wizz Air tillåter, så det är ju en smart affärsidé av flygbolaget, tycker Marianne Ågren.

När det gäller bredden på väskorna är det framförallt KLM och Wizz Air som sticker ut, med snävare mått än de övriga. Men enligt Marianne Ågren är det nästan ännu viktigare att hålla koll på vilket djup på handbagaget flygbolagen tillåter, eftersom väskorna ska kunna staplas på varandra i bagagehyllorna.

ANNONS

- Jag har aldrig hört att någon blivit nekad att ta ombord ett handbagage som har varit för brett. Däremot har kunder berättat att de tvingats checka in väskor som varit för tjocka, säger hon.

Air Berlin, Ryanair och Malmö Aviation tillåter bara att väskan har ett djup på 20 centimeter, medan de övriga bolagen sträcker sig till 23-25 centimeter. Marianne Ågren visar en karbinväska hon säljer, som håller 20 centimeter från början men som kan expandera till 23 centimeter.

- Det kan ju vara bra, om man ofta flyger med både Norwegien och Ryanair, tycker hon.

Fakta: Tänk på

• Att höjden som anges är inklusive hjulen och eventuella handtag.

• Att vikten på en tom kabinväska varierar, från omkring 1,5 - 3 kilo. Det påverkar förstås hur mycket du kan med i bagaget.

• Att en mjuk väska oftast har fack där du kan placera vätskor och föremål som säkerhetskontrollen kan förväntas fråga efter. Då slipper du öppna hela väskan.

• Att mjuka väskor däremot generellt är tyngre än hårda.

• Att stora hjul rullar bättre än små, men de gör också väskan högre.

• Att väskor med fyra hjul är suveräna på plana golv, men inte lika bra på en grusväg.

ANNONS

• Att en fyrhjulsväska riskerar att rulla iväg, och att du behöver lägga den ner för att den ska stanna på sin plats. En väska med två hjul däremot kan stå upp.

För stort handbagage

• Om ditt handbagage inte håller måttet, riskerar du att nekas att ta med väskan ombord, alternativt checka in den på flygplatsen.

• Flyger du med Ryanair, till exempel, tar bolaget ut en kostnad på minst 500 kronor på flygplatsen.

• Finnair vill ha 400-760 kronor, beroende på destination och SAS tar 259 kronor för besväret.

• Reser du med Turkish Airlines måste du checka in handbagaget och betala extra för varje kilo du har med dig - vilket kan bli väldigt dyrt.

ANNONS