Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Per-Inge Kruse med sin ögonsten, en Dodge Challenger.
Per-Inge Kruse med sin ögonsten, en Dodge Challenger. "När jag väl satte mig till rätta och startat den var det inte mycket att snacka om, jag var helsåld", säger han inför V8-motorns dag som alltid infaller den 10 mars. Bild: Stefan Berg

Per-Inge försöker förnya – och vill samtidigt förvalta arvet

Per-Inge Kruse är vd för ett internationellt företag som utvecklar nya drivkällor för fordon, flyg och fartyg – grön drivkraft. Han ser inga motsättningar med att dra iväg med sin Dodge Challenger med ett raketbang och tjutande däck.
– Att arbeta med framtiden för fordon och omställning till en grönare transportsektor är en möjlighet att påverka miljön. Att äga en bil som hobby är att förvalta arvet, säger han.

Kruse brukar säga att "jag är född på en motorbana".

– Mina föräldrar, Bernt och Elisabeth Kruse, körde rally, rallycross och folkrace i Sverige. Pappa dessutom racing. Jag var ute på biltävlingar i hela Europa och hängde med på resor när de hade startat ett företag inom motorsportsäkerhet.

Redan som 15-åring var Per-Inge mekaniker åt Volvoförare.

– Pappa hade innan dess dragit ut mig till garaget en hel del. Jag fick lära mig att meka och skruva, men mest var jag intresserad av att programmera industrirobotar. Under gymnasiet laddade jag plåt i Volvos karosseriverkstad.

Från att ha stylat en egen Volvo 142, blev det en 240 och därefter 740 med större fälgar och chiptrimning.

– 2001 tog det riktig skruv när filmen "Fast & Furious" släpptes. Jag började bygga om en tre år gammal Volvo S40. Pappa jobbade inom motorutveckling. Volvo var vår hemmaplan när det gällde att skruva.

Ombyggd bil – åtta gånger

Bilen byggdes om åtta gånger i olika lacker. Den breddades mer som banbil.

– Jag fick tag i ett kitt till en Audi A3. Ingen trodde jag skulle bli klar. Natten innan Elmia skulle öppnas hade min bror Johnny lackat, jag och några till hade sänkt, breddat bilen och byggt en stereoanläggning i bagaget. Bilen blev klar i sista stund. 2006 utsågs den till Sveriges snyggaste.

I smyg byggde Per-Inge, brodern och några vänner sedan om sin pappas bil, en S60, när pappan låg på sjukhus.

– Pappa skulle fylla 60 och ville vara med på Elmia. Vi breddade Volvon, valsade ut hjulhusen, byggde en ny stereoanläggning och ny inredning. Den motivmålades med bilder från pappas tid som rallycrossförare.

Glad överraskning för pappa

Väl på benen fick pappan se den fina presenten på utställningen i Jönköping.

– Det blev en glad överraskning för honom. Men också en tuff hemresa för mig, med 20-tumsfälgar och lågprofildäck i full snöstorm, minns Per-Inge.

Per-Inge Kruse anser att Göteborg med rätta kallas Nordens Detroit. ”Vi har de främsta fordonstillverkarna, framtidens bilar utvecklas här i Göteborg”, säger han. Bild: Clas-Göran Sandblom
Per-Inge Kruse anser att Göteborg med rätta kallas Nordens Detroit. ”Vi har de främsta fordonstillverkarna, framtidens bilar utvecklas här i Göteborg”, säger han. Bild: Clas-Göran Sandblom

Efter det fokuserade han på dåvarande jobbet och flyttade så småningom till Singapore i två år

Hemma igen ville han uppleva pojkdrömmen att skaffa en drömbil.

– Jag ville inte som många andra ha en Porsche. Min innersta önskan, en Chevrolet Bel Air -57, den tidigare ikonbilen, gick inte att uppbringa. Då fick jag upp ögonen för Dodge Challenger, en V6. Slutmålet var en åtta, en Hellcat.

10 mars infaller V8-motorns dag. Är det något du brukar fira?

– Det är första gången jag har en V8, som har en alldeles speciell klang. Det ska bli kul att se vad som händer den här dagen.

– Jag har varit ute på en del bilträffar, men med denna blir det första året, själv har jag kört den 40 mil av 240 mil. Hellcaten är eftertraktad och många vet att jag skaffat en sådan, den går från noll till hundra på 3,2 sekunder.

Bilaffär i Småland

En Hellcat kostar omkring 800 000 kronor. Per-Inge köpte sin ögonsten i Småland.

– När jag väl satte mig till rätta och startat den var det inte mycket att snacka om, jag var helsåld. Vrålet från motorn och känslan med kompressorn är något helt annat än de turbobilar jag kört tidigare. Bilen är i princip ny, knappt inkörd, men jag fick ner priset något.

Bilträffar ingår i bilkulturen. Att titta, fråga, diskutera, sparka på däcken och att slita asfalt.

– Jag tycker om att gå runt och prata, men givetvis också att köra bilen, att få använda den på en bana. En McLaren drar blickarna till sig men det är roligt se på reaktionerna när jag startar min. Folk vänder sig om. Den väcker uppmärksamhet över allt.

Kändis i bilvärlden

Per-Inge är känd i bilvärlden.

– Ja, mycket genom pappa, som också var ordförande för rallycrossåkarna under många år och genom mamma som var en av våra främsta tjejer inom rallycross. Många vet vilka vi är.

Han är dock inte släkt med bandy-Kruse (Kjell) eller rally-Kruse (Jonas).

– Jag får de frågorna varje gång jag säger mitt efternamn.

FOTNOT: V8-motorns dag infaller alltid den 10 mars med anledning av att den första Ford-bilen med V8-motor rullade av monteringsbandet den 10 mars 1932..

Per-Inge Kruse

Ålder: 47 år.

Bor: Askim.

Yrke: Ansvarig chef för Skandinavien på Ricardo.

Intressen: Bilar, mat och dryck.

Familj: Victor, 18 och Hanna, 14, sambon Sara, bonusbarnen Olivia, 15 och Ester, 6, hunden Rocky.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.