Efter en framgångsrik karriär som möbeldesigner, bland annat på Ikea, längtade Joacim Gustavsson tillbaka till ett jobb med anknytning till havet. Numera skapar han båtar som designchef för Nimbus Boats och på båtmässan i Göteborg (1-9 februari) kommer ett par nyheter att presenteras.
Efter en framgångsrik karriär som möbeldesigner, bland annat på Ikea, längtade Joacim Gustavsson tillbaka till ett jobb med anknytning till havet. Numera skapar han båtar som designchef för Nimbus Boats och på båtmässan i Göteborg (1-9 februari) kommer ett par nyheter att presenteras. Bild: Nicklas Elmrin

Möbeldesignern Joacim valde att gå till sjöss – igen

Han är båtbyggaren som blev en framgångsrik möbeldesigner. Men kärleken till havet tog Joacim Gustavsson tillbaka till flytande farkoster och numera skapar han båtar som designchef för Nimbus Boats.

ANNONS
|

Havet är med honom varje dag. Han ser det från köksbordet hemma i huset på Björkö i Göteborgs norra skärgård och när han tittar ut genom fönstret från skrivbordet på Nimbus huvudkontor i GKSS-hamnen i Långedrag.

– Havsmiljön är också min stora inspirationskälla i arbetet. Och att vistas på havet är den ultimata frihetskänslan för mig, säger Joacim, och fortsätter:

– Bredden i min bakgrund, att förstå ergonomi, rumslighet och material, är en bra mix när man skapar produkter som rör på sig. Det här är mitt drömjobb.

Uppvuxen i Mölndal

Joacim växte upp i Mölndal och blev tidigt fascinerad av hav och båtar.

ANNONS

– I mellanstadieåldern satt jag i timmar varje kväll och ritade båtar.

Efter grundskolan föreslog föräldrarna tekniskt gymnasium. Men sonen hade andra funderingar.

– Jag hittade och valde en båtbyggarutbildning i Storebro, som ligger mellan Vimmerby och Hultsfred, mitt inne i Smålands djupa skogar.

Började göra möbler

Utbildningen var inriktad på träbåtar. På kvällarna fanns inte så mycket att göra, men eleverna hade fri tillgång till verkstaden och där började Joacim göra möbler.

– Jag tyckte att det var roligt att skapa egna stolar, bord och hyllor och det blev många timmar där.

Bild: Nicklas Elmrin

När han gick ut 1991 var det svårt att få jobb i båtbranschen.

– Jag fortsatte i stället att arbeta med möbler, mest till vänner och bekanta. Intresset för design växte mer och mer, säger Joacim Gustavsson.

Inledde ny yrkesbana

På Högskolan för Design och Konsthantverk, HDK, tog han en Master i inredningsarkitekttur. Så började en ny bana med jobb på arkitektkontor och som frilansande designer.

Under ett år arbetade han i Vietnam på ett projekt för statliga Sida (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete) som gick ut på att stimulera den inhemska möbelindustrin.

– Vår uppgift var att visa det viktiga i att ta tillvara det egna kulturarvet i formgivning och design – att inte bara ägna sig åt legotillverkning för utländsk industri.

ANNONS

Tillbaka i Sverige fick Joacim ett frilanskontrakt med Ikea.

Ett antal möbler, bland annat stolar, kom i produktion. Mest framgångsrik blev bästsäljaren Nordmyra.

– En stapelbar stol i björk som fortfarande produceras och säljs på olika håll i världen, dock inte i Sverige, berättar Joacim.

Kreativa och lärorika år

En tid senare fick han fast anställning Ikea och var bland annat produktansvarig på kök- och matplatsavdelningen. Det blev många resor jorden runt.

– En otroligt dynamisk och progressiv miljö att arbeta i när det gäller att förnya och nå ut med ny design. Åren där var fantastiskt kreativa och lärorika, erfarenheter jag har stor nytta av i dag.

Hur ser din egen designfilosofi ut?

– I grunden handlar det om att nå mesta möjliga funktionalitet. En stol ska vara vacker att se på, skön att sitta i och är den dessutom stapelbar är det ytterligare ett plus. Det är likadant med båtar. Kan man nå ytterligare en funktion utan att komplicera till det blir det bra formgivning. Det kan vara svängbara soffor eller ett solskydd på instrumentbrädan som även blir ett lock till förvaring när man fäller det.

– Det behöver inte vara stora saker, ett handtag på rätt ställe kan vara väldigt viktigt. En båt är en otroligt välpackad sak där varje kvadratcentimeter är utnyttjad.

ANNONS

Hur vill dagens båtägare ha sin båt?

– I dag finns en tydlig trend som visar att människor har flera intressen och bara vill lägga en begränsad tid på sjön. Och när man väl är där vill man ha ett enkelt och bekymmersfritt båtliv. Förr tillbringade många hela semestern ute i båten, så är det inte längre.

Bild: Nicklas Elmrin

Nimbus har tagit till sig detta i sitt nya koncept WTC, (Weekender, Tender och Commuter) där man släpper åtta nya modeller inom drygt två år. Två nyheter, C11 och T8, presenteras vid båtmässan i Göteborg (1-9 februari).

– Det är båtar för dagsturer och weekendutflykter. Med serien har vi nått helt nya marknader som USA, Nya Zeeland och Australien.

Svenskägt sedan 2012

Göteborgsbaserade Nimbus är svenskägt, sedan 2012 av investeringsbolaget R12 där familjen af Jochnick (som bland annat äger Oriflame) är en av huvudägarna.

– Nimbus är ett starkt och etablerat varumärke. Pelle Pettersson ritade den första båten för drygt 50 år sedan.

– Det gäller att förhålla sig till vår historia och inte springa för fort utan ta försiktiga steg framåt. Det är en delikat balans att dels vitalisera ett varumärke, dels repetera historien. Det får inte bli för tråkigt men inte heller för spännande, säger Joacim, som arbetat på Nimbus sedan år 2007,

ANNONS

Genuint lagarbete

Designchefen är noga med att poängtera att han är en av ett tiotal personer i designteamet, där hela gruppen jobbar brett ihop. Mats Jacobsson, teknisk direktör, är en viktig parhäst och tillsammans gör de alla produkt- och sortimentsstrategier.

– Min roll är att stretcha designen och att konkretisera koncepten. Mats arbetar mer taktiskt och tekniskt mot konstruktion och produktion. Hög säkerhet, funktion, komfort och rätt kvalitet är våra ledord.

Hur lång tid tar processen?

– Vi har relativt korta ledtider. 15 månader från första skiss till färdig båt.

Vid Joacims ritbord, det vill säga dator, har de så kallade coupébåtarna 305 och 405 skapats. De är företagets bästsäljare och de tillverkas i Lugnås utanför Mariestad.

– Vi arbetar nu med att utveckla större kupéer och det innebär att vi kommer att investera i Mariestadsfabriken, avslutar Joacim Gustavsson.

Joacim Gustavsson

Ålder: 48 år.

Familj: Frun Malin och tre barn, 16, 14 och 10 år.

Bor: På Björkö.

Gör: Chefsdesigner på Nimbus Group (Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus samt Paragon ingår i Nimbus Group).

Åker helst båt: I Bohuslän.

Intressen: Spelar trummor i band, fotboll, löpning och bastu.

Drömbåt: En oöm energisnål båt för skärgården.

Aktuell: Båtmässan i Göteborg äger rum på Svenska Mässan 1-9 februari. Öppettider: måndag-fredag klockan 12-20, lördag-söndag klockan 10-18.

ANNONS