Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Läraren Mark Peters använder schack som ett pedagogiskt verktyg.Vid varje kurstillfälle brukar han ha en genomgång. Här visas spansk öppning. Bild: Gustaf Ostberg
Läraren Mark Peters använder schack som ett pedagogiskt verktyg.Vid varje kurstillfälle brukar han ha en genomgång. Här visas spansk öppning. Bild: Gustaf Ostberg

Mark hjälper eleverna att lära för liret – via schack

Mark Peters är läraren som låter eleverna spela spel på lektionstid. Men det är inte fråga om dataspel utan om schack. Att eleverna tränar matematik på hög nivå utan att de vet om det är en bonus.

När Mark Peters var sex år satt han för första gången framför ett schackbräde. Hans morbror i Tyskland, som älskade att spela schack, förklarade reglerna för honom. Sedan dess är schack en del av Marks liv.

– Min morbror lärde mig grunderna och jag tyckte det var spännande och såg fram emot att spela när vi träffades. Han sådde ett frö. I dag spelar jag tio timmar i veckan, säger Mark.

Ser bara fördelar

Han arbetar till vardags som lärare i bland annat tyska på Ängåsskolan i Svanesund på Orust och där har eleverna fått prova på att spela schack ofta. På lektionstid. För Mark ser bara fördelar med att lära ut schack.

– Framför allt är det bra för matten, för schack är problemlösning. Schack lurar eleverna att tro att de spelar, men egentligen tränar de matte utan att veta om det. 45 minuter matte är jobbigt för koncentrationen, men om man tar fram schackbrädet de sista tio minuterna vill alla spela.

Schack tränar inte bara tålamod och strategi, även mattekunskaperna vässas. Bild: Gustaf Ostberg
Schack tränar inte bara tålamod och strategi, även mattekunskaperna vässas. Bild: Gustaf Ostberg

Han har besökt många skolor på Tjörn, Orust och Stenungsund under åren. I första hand är det elever som går i fyran som får lära sig grunderna under en mattelektion. Och många barn blir verkligen fast i spelandet.

– Man kan säga så här, det är inte fotbolls- eller hockeybarnen som schack vänder sig till, utan snarare de som blir valda sist på idrotten. Tänkande barn. Ofta är de toksmarta men kanske har de lite problem i skolan. Kanske har de någon diagnos som aspergers eller adhd. Det är de som sedan blir världsmästare.

Börjar med bondeschack

Han menar att schack tränar det strategiska tänket, att hitta lösningar på problem. I spelet får man fundera på olika utvägar, och dessutom ta i beaktande vad motspelaren kan tänkas göra för drag. Något som man sen kan använda inom matematiken. Men det får inte vara för svårt för eleverna. Därför lär han först ut något som kallas bondeschack.

– Man spelar helt enkelt bara med bönderna. Den som kommer först ner till motståndarens sida vinner. När man lärt sig det tar man med de andra pjäserna efter hand. Barnen lär sig se en helhet och kan till exempel börja räkna ut vad en springare kan göra. En normalgod spelare kan tänka två-tre drag framåt. En professionell spelare på världsnivå kan räkna ut 10-20 drag framåt, berättar han.

Mark Peters är engagerad i tävlingen Schackfyran, ett initiativ från Sveriges schackförbund för att lära fjärdeklassare att spela schack. Bild: Gustaf Ostberg
Mark Peters är engagerad i tävlingen Schackfyran, ett initiativ från Sveriges schackförbund för att lära fjärdeklassare att spela schack. Bild: Gustaf Ostberg

Sveriges Schackförbund anordnar en stor tävling varje år för fjärdeklassare, Schackfyran. Där tävlar barnen mot varandra i lag och laget kan sedan gå vidare till en riksfinal. Mark och Stenungsunds Schackklubb har under flera år varit ansvarig för deltävlingen i Stenungsund.

– I februari i år var det 373 barn från skolorna här omkring som deltog i kommunfinalen. Barnen får en möjlighet att möta andra klasser och det ger en bra sammanhållning.

Uppvuxen i Göteborg

Han är själv uppvuxen i Göteborg och gick på waldorfskola under sin skoltid. Efter gymnasiet utbildade han sig till kock, arbetade som städare och slutligen började han köra taxi. Det var då han träffade sin fru och flyttade till Timmervik.

– Under många år höll jag upp med mitt schackspel, jag hann inte spela. Men när jag blev förälder började jag spela igen för jag ville att mina barn skulle lära sig också.

För den som vill prova att spela schack men inte är sugen på att gå med i en klubb direkt så finns det i dag en massa dataspel online. Men Mark föredrar att möta människor när han spelar. Han är också sekreterare i Stenungsunds schackklubb dit många kommer för att spela varje vecka, runt 15-20 barn och ungdomar samlas och går igenom olika speldrag, tränar strategier och spelar mot varandra.

– Det finns drama i schack även om man inte tror det. Under en tävling är det ofta knäpptyst men under ytan bubblar det av känslor som man ska försöka hålla inne.

Finns inga åldersgränser

Han påpekar också att schack är ett utmärkt sätt att umgås med äldre. Det finns inga åldersgränser och man spelar utifrån samma villkor.

– Det finns få naturliga arenor där äldre och yngre kan mötas och schack är fostrande. Det är ett fyrkantigt spel och det går bara att göra på ett sätt, säger han.

Mark Peters

Ålder: 49 år.

Familj: Fru och två barn plus en katt.

Bor: Timmervik utanför Stenungsund.

Gör: Lärare och schackfantast.

Intressen: Schack och laga mat.

Fem tips för den nyfikne

1. Lär dig grunderna ordentligt. Spela bondeschack i början.

2. Tillåt dig att förlora. Känn gemenskap med andra spelare.

3. Ge det tid. Mängdträning ger resultat.

4. Spela mot dem med samma spelstyrka.

5. Repetition är kunskapens moder. Spela så ofta du kan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.