Lust för livet och fri i tanken

Niklas Axhede har ett lustfyllt intresse för film och foto som startade redan under skoltiden.
– Jag fascineras fortfarande av att berätta historier med bilder och film. Drivkraften är lust, det är ju så himla roligt.

ANNONS
|

Niklas Axhede går fram och tillbaka i den stora ljusa studion i Sockerbruket. En podd skall strax sättas i gång och i en annan del av lokalen plockar barndomsvännen och fotografen Henrik Sandsjö ihop sin fotoutrustning. Niklas har alltid omgett sig av nära vänner som han samarbetar med. Idag driver han en kommunikationsbyrå med flera anställda tillsammans med frun Christina. Han har en stor bredd på det han gör och rör sig fritt mellan podd, film, foto och event. Historieberättandet i olika kanaler fascinerar honom där bild och ljud samsas i uttryck som ständigt är i förändring.

– Vi var några kompisar som höll på med film under högstadietiden. På den tiden var kamerorna riktigt dyra men vi hade tur och fick låna en VHS kamera via en kompis moster.

ANNONS

Påverkades av Roy Anderssons bildspråk

Niklas berättar att otaliga timmar lades ner. Första filmen var ett skolprojekt och en dramatisering av en Astrid Lindgren berättelse. Det blev början i hans fascination till hela processen bakom att skapa rörliga bilder.

– Jag kan inte exakt säga vad det var som redan då fick mig att vilja satsa allt på filmen. Antagligen påverkades jag av Roy Anderssons formspråk och snabba musikvideos på MTV och Z-TV. Det är något med processen bakom som påverkar mig att vilja skapa effekter och förmedla olika känslor med film.

Han fortsätter och berättar om lusten och drivkraften att berätta en historia med så få bilder som möjligt. Men han beskriver också personer i hans närhet som mellanstadiet läraren Lars ”Majen” Nilsson som hjälpte till att puffa honom framåt i rätt riktning. Det fick honom att starta filmbolaget Silverbullet Film som 22 åring, tillsammans med vännen Henrik Gemoll från skoltiden.

Niklas Axhede har alltid omgett sig av nära vänner som han samarbetar med. Idag driver han en kommunikationsbyrå med flera anställda tillsammans med frun Christina.
Niklas Axhede har alltid omgett sig av nära vänner som han samarbetar med. Idag driver han en kommunikationsbyrå med flera anställda tillsammans med frun Christina. Bild: Maria Zihammou

– Vi hoppade på en medieutbildning strax innan vi startade Silverbullet Film. I utbildningen ingick fritt nyttjande av en professionell studio under ett år. Det blev startskottet att skapa film på riktigt.

Tar alltid chansen att skapa

När Niklas berättar låter historierna så enkla. Självklara med chanser att skapa nya film- och fotoprojekt som hela tiden dyker upp i hans närhet. Kanske det är hans sätt att se på livet.

ANNONS

– Jag kommer från en företagarfamilj och det har alltid funnits stöttning hemifrån att driva företag.

Om det funnits en chans att få skapa har han alltid tagit den.

Historieberättandet med stillbilder är för Niklas ett sätt att jobba med olika vinklingar för att föra storyn framåt. Även i filmandet har han med sig stillbildstänket för att sätta ljus och komposition.

Så länge det är roligt finns inga hinder

– Jag har nog alltid bara gjort. Om jag känner en övertygelse så blir jag alltid engagerad. Så länge det är roligt finns inga hinder, jag är nog väldigt luststyrd.

Men ju mer han berättar om sin karriär förstår man att han även står på en stabil grund, hur man utvecklar och driver företag.

– Vi hade många roliga år med Silverbullet Film och skapade reklamfilm och musikvideos där vi fick en grammis för Lambrettas video. På den tiden fanns det stora budgetar. Vi hyrde in oss på Park Lane och spelade in filmen i en lång tagning med massor av skådisar och statister. Sångerskan svävande fram, det var en riktig mastodontproduktion.

Niklas fortsätter och berättar om alla möjliga roliga uppdrag för blanda annat Z-TV som han hunnit med genom åren.

– Jag kan fortfarande sakna den tiden lite. Att få vara pionjär och inte riktigt veta vad som väntar, är möjligt eller inte.

ANNONS

Han tillägger:

– Jag minns ett projekt som möjliggjordes genom kameran. Jag fick chansen att segla över Atlanten och göra en pilot med Harald Treutiger. ”Över Atlanten” som vi kallade projektet blev en film om livet på en segelbåt med all tristess och dramatik som sker på en liten isolerad plats. Även om det inte blev någon fortsättning på just det projektet så har det visat sig att idén fungerade. Vem vet, kanske det blir en film till slut.

Att våga exponera sig för slumpen

Han sätter sig vant vid mixerbordet i poddstudion och sätter på sig ett par hörlurar. På tavlan bakom står namnen på podddarna som spelas in i studion med vitt skilda ämnen som mode, kondition och livet, helt enkelt. Poddandet halkade Niklas in på för över 10 år sedan. Han ser poddandet som en motvikt till det supersnabba flödet av film som pågår i sociala kanaler. För sju år sedan sålde Niklas Silverbullet Film. I stället blev han delägare i ett eventbolag för att bredda sig och ha möjlighet att med kreativ lust skapa event där film och foto blandas med ljud i realtid.

– Jag ville uppleva fysiska möten. Event är som att göra film live. Allt har med slumpen att göra, men man måste våga exponera sig för slumpen.

ANNONS

Idag när vi ständigt konsumerar film med egna mobiler tycker Niklas att vi är i tillbaka i stumfilmstiden. Han tycker att det är tråkigt att ljudet har fått en mindre betydelse i produktfilmer. Niklas säger också att han lärde sig tidigt värdet av att komponera ljuset när han gick som lärling hos stilbildsfotografen Dan Holmqvist i Göteborg. Han har en väl utvecklad stil som jag ville ta in i mitt intresse för film.

– Ett projekt där jag verkligen fick nytta av hela mitt spektrum var ny invigningen av hotell Radison Scandinavia. Där jobbade vi mycket med vad man kan göra med ljud men också med det visuella och byggde upp en känsla som förmedlade oljudet från bygget till något positivt.

Musiker i byggarbetskläder

Niklas kallade det ”new sound of Scandinavia” och klädde in hotellfoajén i byggplast, anställde 13 olika artister. Det var musiker, dansare och artister, med allt från Albin Lee Meldau, Sandro Kavassa och Uno Svenningson. Musikerna var utklädda till byggarbetare för att förmedla dem slamriga byggtiden eller ljudet från en tid, som Niklas beskriver det.

– Får man något att ta på så öppnar det upp kranen för mig. Det bara kommer.

Hur den kreativa processen ser ut beskriver Niklas som ett flöde med fritt konstnärligt uttryckssätt.

ANNONS

– Jag kan inte säga hur. Det handlar alltid först om ett möte, inputs från olika människor för att kläcka idéer som för berättandet framåt. Får man något att ta på så öppnar det kranen som sätter i gång allt.

Det kreativa handlar också om att vara i ett flow och skapa sammanhang. Han säger att det är väldigt lätt att nå ut men svårt att nå in.

– Jag har aldrig gått någon lång utbildning och lärt mig exakt hur man skall göra. Jag har fortfarande den där friheten i tanken och gillar att drivas framåt fritt, allt är möjligt. Det är kul att inte alltid veta.

Niklas Axhede

Född: 1974

Utbildning: Lärling efter gymnasiet hos fotografen Dan Holmqvist.

Filmproduktion på NVU, New York University.

Gör: Driver kommunikationsbyrån Fredag.

Familj: Fru Christina och barnen, Tyra 17, Nils 15, Olle 11 år.

Bor: Önnered.

Roliga projekt han minns:

– Jag fick göra en mockumentär för Krusell i Cannes under filmfestivalen. Det var en fejkdokumentär där vi följde två tjejer som låtsades vara kändisar.

Intressen: Skidåkning, segling, träning och foto.

Saknar: Hela lärlingssystemet där man kan ta emot praktikanter. Det var så jag kom in i yrket och jobbade med en fotograf i ett år för att lära mig grunderna innan jag öppnade eget.

ANNONS