Musiken löper som en röd tråd i Lena Holsts liv. Hon är född och uppvuxen i Japan, men kom till Sverige för att lära sig svenska som 18-åring – och sedan dess har hon blivit kvar.
Musiken löper som en röd tråd i Lena Holsts liv. Hon är född och uppvuxen i Japan, men kom till Sverige för att lära sig svenska som 18-åring – och sedan dess har hon blivit kvar.

Lena har alltid musiken i centrum

Lena Holst föddes och växte upp i Japan. Vid 18 års ålder bestämde hon sig för att flytta till Sverige och lära sig svenska, hennes pappas modersmål. Även om det var svenska språket i första hand hon kom hit för, fanns också musiken med henne sedan barndomen.

ANNONS
|

I dag är Lena bosatt i Göteborg, talar svenska obehindrat och arbetar som pianolärare och musiker.

– Jag kunde inte prata svenska alls som barn, berättar Lena.

– Så när jag var 18 år bestämde jag mig för att det var dags att lära mig svenska och flyttade till Sverige. Det var den största anledningen – att lära mig svenska och lära känna Sverige. Jag ville prova på hur det var att leva i Sverige. Min äldre syster bodde redan i Göteborg och jag bodde hos henne ett halvår innan jag började på Billströmska folkhögskolan på Tjörn, där det var internat.

ANNONS

På Billströmska fanns en allmän linje med musik, där hon kunde läsa både svenska och musik. Lena, som spelat piano sedan hon var sex år och saxofon sedan hon var tretton, fann sin plats och trivdes bra både med studierna och att vara i Sverige.

– När jag kom till Sverige, upptäckte jag så många andra genrer inom musiken, som jag inte varit i kontakt med, bland annat jazz. Oj, är det möjligt att jag spelar jazz? tänkte jag, som var skolad att spela klassiskt i Japan. Tror att jag blev omedvetet påverkad av min pappa, som lyssnade på jazz och gjorde mig nyfiken.


    Bild: Inger Duberg
Bild: Inger Duberg

Det var under andra året som Lena bestämde sig för att söka till Musikhögskolan, men hon saknade behörigheten för svenska och engelska. Eftersom hon börjat spela mer och mer saxofon under studietiden på Tjörn, blev hon rekommenderad att söka till Fridhems folkhögskola i Skåne, där det fanns möjlighet att förutom att skaffa sig behörigheten, också spela improvisationsjazz i en kvinnlig ensemble.

– Jag sökte in på Musikhögskolan och blev antagen som klasslärare, men tackade nej, eftersom det var instrumental lärare jag ville bli och då krävdes spetsbetyg. Då gick jag en ettårig förberedande musikutbildning på Sundsgårdens folkhögskola. När jag sedan sökte på nytt till Musikhögskolan, blev jag antagen i klassiskt piano.

ANNONS

– Jag läste totalt fyra år på olika folkhögskolor. Även om svenska språket var den främsta anledningen till studierna, fanns alltid musiken med. Jag har nog alltid vetat någonstans inom mig, att det är musik jag vill hålla på med. Men jag visste inte hur det funkade med musikliv här i Sverige och jag var tvungen att känna efter vad jag kunde göra med min musik.

Efter fyra och ett halvt års studier på Musikhögskolan startade Lena 2014 ett eget företag där hon nu har 13 privata pianoelever i åldrarna 6-64 år. Två dagar i veckan undervisar hon elever i piano på en skola i Kungsbacka.

– Att undervisa ger mig mycket. Även om jag är den som lär ut piano, ger eleverna mig så mycket tillbaka. Jag utvecklar mig själv genom att undervisa. Alla människor fungerar olika och det blir alltid något nytt som jag lär mig. Det är det bästa med mitt jobb.

Musiken löper som en röd tråd i Lenas liv. Den finns alltid med henne. Hon spelar både sax och piano i Göteborgs Alternativa Orkester (GAO), som hade en konsert i oktober på Stora teatern. GAO består av ett 35-tal frilansmusiker.

ANNONS

    Bild: Inger Duberg
Bild: Inger Duberg

Lena var också med och bildade bandet Grundet för tre år sedan. Bandet består av sex musiker som spelar indie-pop. Nyligen spelade Grundet på Norsesunds station.

På frågan om hur tiden räcker till för henne, svarar Lena att hon arbetar ju inte heltid, så hon har ganska mycket tid på förmiddagarna. Då tar hon det lugnt – spelar och studerar musik, till exempel musikteori, som hon säger att hon inte är så bra på och som alltid kan bli bättre.

När Lenas föräldrar kom tillbaka till Sverige, för snart två år sedan, följde också tankarna med på att ta med sig något från den japanska kulturen och det blev kamishibai-teater.

Kamishibai-teater betyder pappersteater och består av en liten miniteater där man visar sagobilder under tiden man läser en saga. Ursprungligen kom kamishibai-mannen i Japan med sin cykel där en stor trälåda var fastmonterad. I lådan hade han godis och längst upp var en liten scen monterad. Sagan var ofta en följetong, för att få publiken att återkomma.

Lenas mamma, Kinue, arbetade professionellt som dockteaterspelare i Japan med sagor och pappa Stellan var den som läste godnattsagor för sina tre barn.

– Fast det var nog lite otacksamt att läsa sagor för mig, säger Lena och ler, för jag somnade alltid! Mina syskon höll sig däremot vakna!

ANNONS

Stellan har översatt flera japanska sagor till svenska och tillsammans med Lena som komponerar ljudeffekter, gör de kamishibai-teaterföreställningar runt om i Göteborg.

Fakta: Lena Holst

Ålder: 30 år.

Yrke: Pianolärare och musiker i Göteborgs Alternativa Orkester och i bandet Grundet.

Bor: Örgryte.

Intressen: Musik – spelar piano och saxofon i Göteborgs Alternativa Orkester och i bandet Grundet, umgås med familj o vänner, spela badminton två gånger i veckan, vara i naturen, cykla och promenera.

Familj: Pojkvännen och inspiratören PG, jazzpianist, föräldrar, två syskon och nymfparakiten Hana chan (som betyder "lilla söta blomman" på japanska).

ANNONS