Hans Carlson på Hälsö har haft problem med ett felmeddelande som inte kunde spåras av verkstaden. Det tog tid innan felet hittades och det var precis innan nybilsgarantin gick ut.
Hans Carlson på Hälsö har haft problem med ett felmeddelande som inte kunde spåras av verkstaden. Det tog tid innan felet hittades och det var precis innan nybilsgarantin gick ut. Bild: Anna von Brömssen

Verkstaden hittade inte felet – kunde blivit dyrt

Det allvarliga felmeddelandet i bilen löd: ”Varning! Verkstad: ställ bilen i P-läge”, men eftersom felet inte kunde lokaliseras av bilverkstaden åtgärdades det inte. Efter flera besök hittades det, just innan nybilsgarantin gick ut. Annars hade det blivit dyrt.

ANNONS

Bilreparationer är ett allt större bekymmer för svenska konsumenter. Allt fler klagomål kommer till konsumentvägledare, inte bara i Göteborg.

– Det är ett växande problem som hela konsumentvärlden har reagerat på, säger konsumentrådgivare Louise Ek, och förtydligar att det pratas om det mycket bland kolleger och i branschvärlden och att konsumenterna känner sig ensamma och utelämnade i den situationen när de hör av sig till Konsument Göteborg.

Hans Carlson är en av dem som har drabbats av ett segdraget bilproblem.

”Varning!”

– Första gången meddelandet kom blev jag alldeles kallsvettig, säger han.

Felmeddelandet med varningen i bilens kombiinstrument framför ratten fortsatte sedan att visa sig.

ANNONS

– Det kan ju uppfattas som om att man ska tvärnita, åka in till vägkanten och ringa på bärgningsbil, säger han.

Hans Carlson och hans hustru är inne på sin tredje Skoda och har varit nöjda hittills. Den Skoda Octavia kombi som de har nu är automatväxlad liksom de tidigare två. Tidigt upptäckte de att den inte växlade lika mjukt som de två första bilarna.

– Vi har länge påtalat felet att inget händer de första sekunderna när man trycker på gasen, vilket innebär att det varit förenat med fara att köra om.

Detta problem undersöktes redan i juli 2017, men det visade sig varken i felkoder eller vid provkörning av verkstadspersonal.

Begärde felsökning

Nu skulle bilen ändå in på service i november 2018. Och eftersom varningsmeddelandet om att ställa bilen i P-läge hade kommit frekvent ville han ha en felsökning av den auktoriserade bilverkstaden, Skoda Göteborg. Han visste dock inte om det hade samband med hur växeln fungerade.

– Jag hade redan tidigare påpekat att det kommer andra varningar, exempelvis om för lågt tryck i däcken, oftast i vänster bak. Men när jag kollat det på macken stämmer det inte. Till slut struntar man i det, säger Hans Carlson.

LÄS MER:Hantverkare största bekymret för konsumenterna

Efter servicen i november fick han besked från bilverkstaden att de inte hittat något fel. Allt var frid och fröjd i någon vecka, sedan började det igen. På tre-fyra veckor kom samma felmeddelande med varningen 30-40 gånger.

ANNONS

– Jag ringde förstås till verkstaden och de sa att ”säger programmet att det inte är något fel så är det inte det”. De bad mig att fotografera meddelandet, men det syns bara när man kör och i två-tre sekunder. Det kändes som om jag inte blev trodd, säger Hans Carlson.

Det vill säga, han har själv inte kunnat provocera fram varningen, eftersom han inte vet vad meddelandet beror på. Men Hans Carlson gav sig inte. Till slut fick han en ny tid på verkstaden för samma problem.

– Något måste felmeddelandet stå för, annars är det ju fel på kombiinstrumentet. Och med tanke på vad det visat tidigare med däcktrycket som inte stämmer verkar det vara ett känsligt system. Frågan har ju varit om felet varit på själva varningssystemet eller ett verkligt fel på bilen, konstaterar han.

”Är inte något fel”

Veronica Nilsson, pressansvarige på Skoda Sverige, svarar i ett mejl: ”Om berörd verkstad inte kan få fram felmeddelandet eller konstatera några felaktigheter i den berörda kretsen genom till exempel mätning, okulärkontroll etcetera i samband med verkstadsbesöket så är det inte något fel för tillfället och då går det inte heller att reparera.”

Hans Carlson påpekar att det är konstigt att felmeddelandena inte fanns kvar i en logg i bilen. Veronica Nilsson på Skoda förklarar att ”sporadiska fel kan ge upphov till felmeddelanden men dessa lagras inte alltid i styrdonet”.

ANNONS

Det nya verkstadsbesöket innebar ändå att verkstadspersonalen lyckades få fram felmeddelandet. Hans Carlson fick då besked om att tre reservdelar till växellådan skulle levereras en bit in på 2019. Efter att dessa har installerats har bilen gått bra en tid och inga felmeddelanden har dykt upp.

– Frågan är varför de inte såg felet tidigare, undrar han nu.

Han hade ju påpekat för verkstaden att automatväxeln inte var så mjuk i övergångarna som de två tidigare bilarna hade varit och säger att alla som kört bilen upplevt det problemet.

– Nu har de bytt ut växelreglage, växelhus och växelvajer. Cirka 10 000 kronor hade det kostat oss om inte nybilsgarantin hade gällt, säger Hans Carlson som nu slapp betala.

Garanti är inte lagstadgad, utan ett löfte från biltillverkaren att ansvara för bilen en viss period, under vissa förutsättningar. Dessa varierar från märke till märke och innebär ofta att man som kund måste följa vissa uppställda villkor.

– Det innebär att garantin i princip kan innehålla vad som helst, säger Louise Ek på Konsument Göteborg.

Är varningslampan ett fel?

Utöver det kommer frågan om det i juridisk mening är ett fel att en varningslampa lyser.

– Det kan bara Allmänna reklamationsnämnden avgöra. Dessutom måste felmeddelandet visa sig ha en koppling till felet och det är konsumenten som ska bevisa att det finns ett fel överhuvudtaget.

ANNONS

Hans Carlson har haft tur, anser konsumentrådgivare Louise Ek.

– Stegvis felsökning är alltid fackmannamässigt, men det är svårt för konsumenten att överblicka vad kostnaderna kan bli i slutändan. Komponenter kan bytas ut utan att felet avhjälps. Jämfört med för 30-40 år sedan då det bara vara att lyfta på motorhuven för att leta efter felet är det mycket svårare för alla parter. Reparatören måste ju börja i någon ände och få betalt för sitt arbete.

Hennes generella tips är att använda verkstäder som är anslutna till branschorganisationer som oftast har egna villkor som kan ge dig fler rättigheter än lagen.

ANNONS